АЛЕКСАНДР ДЕМЬЯНОВ |
||
|
Maahanmuuttajille / Русским в Финляндии Elämän kautta laulaen / С песней по жизни Очень и очень личное:
|
Vesa Ämmälä
Tämä tarina kertoo nuoresta miehestä
nimeltä Patu. Patulla oli yleensä housuina farkut ja
päässä lippalakki.
Lakissa luki Ferrari, ja
lippaa oli vähän taivutettu. Hän oli aika
rento tyyppi.
Patulla oli pituutta melkein kaksi metriä ja
hartiat leveät kuin ladon ovet.
Hän asusti yksin. Ehkä
sen vuoksi koska autot ja moottorit olivat aina kiinnostaneet enemmän kuin
naiset. Tai sitten ei ollut vielä vaan se oikea rakkaus kolahtanut. Patun oikeaa
nimeä ei tainnut tietää muut kuin
hänen äitinsä ja pappi, joka oli kasteen
antanut. Kutsumanimen kun joku kerran keksii, sellaisia sitten
ollaan koko elämä. Patun hiukset sojottivat
vaaleankeltaisena pehkona, eikä niitä saanut suoraksi
minkäänlaisella kammalla. Hänen
korvansa höröttivät kuin niistä
olisi alituisesti lapsena kiskottu. Ehkä oli
kiskottukin, kun oli luultu, ettei toinen kuule. Kyllä
hän kuuli, mutta ei vastannut koska ajatteli vain omiaan. Patu tykkäsi jos päivät ja viikot
menivät samanlaisesti. Hän saunoi perjantai- iltana, lottolapun vei
lauantaina ja nukkui aina pitkään sunnuntaiaamuna.
Patu teki kaikenlaisia rakennustöitä
työkseen. Hän teki timpurintyötä, muurasi tiiliä, ajoi
vaikka trukkia tai heilui maalipensselin kanssa. Nuoremman
miehen kuuluukin tehdä kaikenlaista, eikä narista tai voivotella
vanhemmille työkavereille.
- Ei nyt huvita enkä viitsi.
Patu asui Turussa sen
kokoisessa rivitalo-osakkeessa, että yksin eläjä jaksaa siivota.
Hänen pienellä pihallaan oli auringon
kärventämä nurmikko, jossa sentään kasvoi voikukkia ja
päivänkakkaroita.
Patun mielestä ne olivat nättejä ja
kasvoivat ihan ilman hoitoa. Hänen olohuoneen pöytää
koristi puinen tulppaani. Se oli aina kaunis eikä tarvinnut koskaan
kastelua.
PUISTOSSA RIIDELLÄÄN
Yhtenä iltana Patu autoili pitkin Aurajoen rantaa
ihan vaan omaksi huvikseen. Autoradio oli auki ja takalasissa killuvat
karvanopat heiluivat musiikin tahdissa. Kesäiltana
oli mukava ajella rantakatua. Siitä näki myös punaisten ja valkoisten Ruotsinlaivojen tulevan sekä
lähtevän. Kadunvarren terassit olivat
täynnä ihmisiä. Patu katseli heitä ja mietti: - Olutta ja
siideriä litkitään kesällä paljon. Ei ihme että
elokuussa monen vatsa pömpöttää kuin rantapallo. Patu
pysähtyi, kun suojatielle eteen astui joku nainen. Konepellin
edestä ohi naputtivat katukiviä korkokengät ja tosi pitkät
hoikat sääret.
Ei siinä mitään, koska Patu oli vapaa
mies. Nättejä sääriä saa vaivihkaa vilkaista, mutta ei
sovi toljottaa. Naisen perään ei kyllä passaa
viheltää.
Nainen voi pian sanoa:
- Onkos koira hukassa kun viheltelet.
Patun auto oli vanha Ford Sierra. Mutta hän piti siitä hyvää huolta. Moottori kehräsi kuin kissa,
eikä auton korissa mikään kolissut tai
nitissyt. Patu parkkeerasi Sierran kadunvarteen.
Hän käveli puistoon ja istui penkille. Siitä näki laivat joella ja sataman suulla.
Patu istui ja katseli, eikä murehtinut
mitään.
Kaikki murheet suomalaisilla tulevat aina
syksyllä ja talvella. Johtuuko se siitä kun on pakkasta,
pimeää ja loskaa?
Telkkari hajoaa. Kahvinkeitin
alkaa tiputtamaan alleen ja jääkaapista irtoaa kahva. Jos muuttaisi
Espanjan aurinkoon talveksi, säästyisikö
tämmöisiltä murheilta?
Mutta nyt Patu istui puistossa vailla huolia.
Vähän matkan päässä oli toinen puistonpenkki.
Siinä istui joku mies ja penkinreunalla oli poikittain
kyynärsauvat.
Sieltä suunnalta, käytävän
päästä, kuului kovaäänistä puhetta. Näkyviin
tuli kaksi miestä takit levällään ja rehvakkaina
täyttäen koko puistotien. Käsissään heillä oli
kilisevät muovikassit.
Patu seurasi syrjäsilmin ja ajatteli
mielessään, ettei tuommoisista aina tiedä.
Mitä sitten tapahtui? Jotakin vallan kauheaa.
Äkkiä kuului kovaa kiroamista ja
mäikettä sen toisen penkin luota.
Patu kuuli kun siellä huudettiin:
- ...tanan ukkeli, teit viimmäsen tempun!
Toinen kaljakassimiehistä makasi maassa penkin
edessä, toinen horjui vieressä.
Patu katsoi tilannetta ja huomasi
penkillä istuvan miehen hapuilevan käsiinsä kyynärsauvoja.
- Teit ukko sen tahallasi. Kampasit sauvalla.
Nyt tulee turpiin että roikaa, maasta ylös kömpivä huusi naama punaisena.
Patu seurasi tilannetta sivusta silmä tarkkana.
Toinen miehistä nappasi penkillä istuvaa
miestä kauluksesta. Patu huomasi, että istuja
näytti vanhemmalta mieheltä. Epäsuhta oli melkoinen.
Kaksi voimansa tunnossa olevaa kännistä
miestä, vastassa harmaapäinen ukko. Mahtoiko olla veteraani?
Patu kunnioitti sotaveteraaneja erityisen paljon. He
olivat sodassa oman henkensä vaarantaen puolustaneet kotimaataan.
Patu oli kuullut veteraanien kertovan, kuinka he
taistelussa pysäyttivät vihollisen tankin
lykkäämällä tukin telaketjuihin.
Patu päätteli, että nyt
pitää sekaantua juttuun. Yleensä ei tappeluun kannata sekaantua.
Saa ehkä itse turpiinsa ja joutuu vielä kahnauksiin poliisin kanssa.
Patu harppoi riitelevien luo otsa vihaisesti rypyssä. Hän
pysähtyi miesten eteen ja kysyi tuimalla äänellä:
- Onkos jotakin hämminkiä?
Patu oli iso mies ja ääni sen mukainen. Nyt
se oli niin kova, että varpusparvi räpisti puun oksalta
lentoon ja kerrostalon ikkunat kadun varrella värähtivät.
Kaljaveikot säpsähtivät
ääntä niin paljon, että
muovikassit käsissä kilahtivat. He tuijottivat
ihmeissään Patua. Mistäs tuommoinen
köriläs tähän ilmestyi?
Patu katseli puhumatta ja
kaljaveikot olivat myös hiljaa, tekivät kai
tilannearviota.
Patun ääni ärähti nyt kuin
Sierran pakoputket: -Antaa kalppia. Ei ukko ketään kampannut. Tai
sopii yrittää tulla päälle.
Hän puristi lapion kokoiset kouransa nyrkkiin.
Otti vähän tanakamman asennon ja sylkäisi suupielestä
sivulle.
Kaljaveikot ottivat pari askelta taakse ja
näyttivät epävarmoilta. Toinen ujutti
kättään taskuun. Patu vähän aavisti miksi. Kun mies
veti kättä taskusta, Patu kaappasi häntä olkavarresta. Patu
väänsi voimalla ja mies parahti, kädestä putosi puukko
tielle.
Patu irrotti miehestä ja nappasi puukon.
Ihmetteli sitten:
- Oho! Meinasit tämmöisen kanssa sohia.
Tästä taisi tullakin vakavampi juttu.
Hetkeen ei tapahtunut mitään, oli vain tiukkaa mulkoilua molemmin puolin. Sitten miesten katseet lukkiutuivat Patun olan taakse. Patu ihmetteli mielessään:
- Miksi ne sinne alkoivat tuijottaa. Oliko jokin metku
mielessä?
Patun takaa kuului hevosen hirnahdus, kavion kopsetta
ja sitten ääni joka kyseli:
- Onkos täällä jotakin ongelmia?
Patu uskalsi kääntyä katsomaan. Humman
pää heilui hänen takanaan, leukapielistä tippui kuola sen
pureskellessa suitsiaan.
Satulassa istui ratsastaja, ei silti mikään lännenmies vaikka
pistooli roikkui vyökotelossa.
Siinä oli koppalakkinen, sinitakkinen poliisi!
Semmoisia on vaan vieläkin. Kyllä
ratsupoliisin paremmin erottaa kaupungin kaduilla
kuin sinivalkoisen pakettiauton. Tulipas oikeaan aikaan. Ehkä joku oli jo laitokselle
soittanut
ja sanonut ääni vihaisena:
- Taas känniset
räyhää puistossa. Tehkää nyt
jotakin,pistäkää vaikka putkaan rauhoittumaani
Hevonen nosti päätään, katsoi
vuoronperään miehiä, ravisti harjaa ja hörähti.
- Noo Columbo. Ota rauhallisesti, poliisi sanoi taputtaen ratsun kaulaa.
Poliisi katsoi tutkivasti miehiä ja kysyi:
- Jokin nujakka menossa?
Samalla hän huomasi puukon Patun
kädessä ja ilme tiukkeni. Patu ojensi
puukon kiireesti poliisille ja sanoi:
- Annan tämän pois.
Se oli tällä arpinaamaisella miehellä.
Tilanne selveni poliisille hetken puhumisen
jälkeen.
Vanha ukkoja Patu olivat syyttömiä.
Räyhääjät joutuisivat laitokselle rauhoittumaan.
Lähtiessään poliisi istui
ryhdikkäänä satulassa. Miehet kävelivät hevosen
edessä tököttävin askelin.
Vähän matkan päästä seurue
pysähtyi. Hevonen hirnahti, nosti
häntää ja paukautti aika pierun. Patu kuuli kun poliisi sanoi:
- Columbo osoittaa vähän
mieltään. Se hermostuu tappelunujakoista ja saa sitten ilmavaivoja.
Patu ja ukko seisoivat toisiaan katsellen. Patu
huomasi, ettei ukko oikein kauhean vanha tainnutkaan olla.
Ei, vaikka poninhännälle sidotut hiukset
olivat harmaat ja leukaa kiertävä parta myös. Yllään
hänellä oli merimiestakki ja päässään kauhtunut,
sininen kipparinlakki. Ja vielä kun jaloissa olivat
kuluneet purjehduskengät, ukko näytti merimieheltä. Eipä häneltä puuttunut muuta kuin
olkapäällä roikkuva purjekankainen merimiessäkki.
Silmissä ukolla oli veijarimainen pilke.
Sellainen, että olisi vaikka voinut lykätä pikkuisen kyynärsauvaa
toisen kinttuun.
Ukko katseli takkiaan:
- Tästä taisi
äskeisessä rytäkässä pudota nappi. Mutta kiitokset
vaan avusta,
hän sanoi kättään ojentaen.
- Onneksi ei vakavampaa sattunut. Muutenkin on
liikkuminen huonoa kun pitää käyttää näitä
sauvoja selkäkipujen takia, hän jatkoi.
- Kuskaan kyllä kotiin, jos et kaukana asu. Haen
vain autoni lähemmäs, Patu lupasi ukolle.
Patun kävellessä riitelypaikan ohi hän
näki maassa jotain kiiltävää. Siinä hiekalla oli
kullanvärinen ankkurinappi.
- Tämä taitaa olla ukon takista, hän ajatteli laittaessaan napin taskuunsa.
Ukko asui toisella puolen kaupunkia
lähiössä, jossa oli kymmenkunta samanlaista harmaata
kerrostaloa.
Patu ajoi talojen välissä, kunnes ukko sanoi erään rappukäytävän
edessä:
- No niin, pysähdy tässä.
Sitten hän ehdotti:
- Jos ei ole kiirettä, tule vilkaisemaan
asuntoani.
Patu mietti hetken. Ukko vaikutti mukavalta ja
ehkä kaipasi juttuseuraa.
- Jos sitten tulen vähäksi aikaa, hän
sanoi.
Asunto oli tilava kerrostalokolmio. Se oli
täynnä erilaisia tavaroita.
- Nämä ovat
matkamuistoja eri puolilta maailmaa.
Olen ammatiltani merenkulkija, ukko sanoi.
Siellä oli lattialla ja seinillä kiinalaisia maljakoita ja
japanilaisia viuhkoja. Intiasta oli norsun torahammas ja Afrikasta nahkarumpu sekä keihäs.
Merenkulkija keitti kahvia ja teki muutaman tuhdin
makkaravoileivän Hän sanoi kertovansa merimieselämästä
ja siinä saattaisi mennä jonkin verran aikaa
MERENKULKIJA KERTOO MATKOISTAAN
Merenkulkija istui vanhassa nahkanojatuolissa. Patu istui vastapäätä sohvalla kuunnellen hiljaisena merenkulkijan tarinaa.
Merenkulkija kertoi joskus olleensa naimisissa. Mutta
sitten tuli avioero, koska merimies ei viihdy maissa ja perhe kotimaassa
unohtui maailmaa kierrellessä.
Hän kertoili merielämästä. Siitä kuinka laivat kaatuivat myrskyaalloissa.
Päiväntasaajalla purjehtiessa aurinko
paahtoi laivankannen niin kuumaksi, että siinä pystyi paistamaan
kananmunan. Hän kertoi, että Kiinalaisen sataman kapakassa
vinosilmäinen nainen pisti häntä tikarilla.
- Se rakastui minuun eikä halunnut että
lähden, Merenkulkija sanoi haikeana.
- Idän naisilla on
tulinen luonne, Patu sanoi. -Yhtä tulinen kuin päiväntasaajan
aurinko, merenkulkija vastasi. Annanpa neuvon. Vaimoksi kannattaa
ottaa suomalainen nainen, joiden luonne on viileämpi, merenkulkija neuvoi.
- Jos joskus vaimon
ottaa, pitää tarkkaan miettiä. Mutta kun rakkaus oikein
kolahtaa,
voi kaikki järkevä unohtua, Patu sanoi.
- Kerronpa jotain, joka
painaa mieltä. Olen liian vanha kapteenien mielestä laivan
miehistöön, mutta en omasta mielestäni. He ottavat kuitenkin vaan nuorempia miehiä, merenkulkija valitti.
Patu oli hiljaa, ei tiennyt
mitä olisi toiselle sanonut, koska itse oli
nuori ja terve. Ukko merenkulkija oli vanha ja selkävaivainen.
Merenkulkija kertoi:
- En pysty maissa
olemaan, mieli on apea. Uni ei tule ja ruoka ei maistu, mahakaan ei toimi.
Valtameren aaltojen keinutellessa kaikki toimii.
Patu sanoi siihen:
- Vatsan toiminta on
tärkeä.
Mutta jos liikaa keinuttaa, saattaa iskeä
meritauti. Sitten ei pysty syömään.
- Mutta vatsa silti
toimittaa ulos molemmista päistä, ja olo
käy kohta huteraksi.
Merenkulkija sanoi, että menee koko ilta, eikä hän pääse asiaan, koska Patu
koko ajan miettii pikkuasioita.
- Mikä ei ole pieni asia? Patu kysyi.
- Olet luotettavan
tuntuinen mies. Siksi kerron sinulle, että aion lähteä
purjehtimaan yksin maailman ympäri, merenkulkija sanoi.
- Oh hoh.
Yksin laivalla ja minkälaisen lastin kanssa?
Patu hämmästeli.
- Ehei. Ei
sentään laivalla. Sopivan kokoisella veneellä,
ilman lastia. Sitten voi poiketa missä satamassa tahtoo, merenkulkija
sanoi.
- Onkos sinulla
sellainen vene jossakin? Patu kysyi.
- Ei minulla vielä
ole, mutta sellainen pitää hommata, merenkulkija
sanoi.
Patu mietti otsa rypyssä ja sanoi:
- Kuinka sellaisen osto
onnistuu, kun sinulla on selkä huonossa kunnossa ja nuo kyynärsauvat?
MERENKULKIJA TARJOAA PATULLE TYÖTÄ
- Voisitko sinä auttaa sellaisen ostamisessa?
Maksan kyllä palkkaa ja tietysti kulukorvaukset, merenkulkija kysyi
yllättäen.
- Oh hoh, Patu ajatteli ja meinasi heti kieltäytyä, mutta alkoi
sitten ajatella asiaa tarkemmin. Nyt lomalla olisi aikaa ja ukko maksaisi
palkan.
- Ei vaan ole kokemusta venehommista, Patu sanoi.
Merenkulkija sanoi, että
hän kyllä antaa tarkat ohjeet siitä, minkälainen vene
pitäisi ostaa. Heti tämän sanottuaan hän jatkoi:
- Lähden yksin,
vaikka matka on vaarallinen. Myrsky paiskii venettä ja Kiinan merellä saattavat vaania merirosvot. Patu sanoi:
- Olisiko parempi ottaa joku kaveri mukaan?
- Minulla on kokemusta.
Mutta jos menetän henkeni, synnyn uudelleen albatrossilintuna. Liihottelen
valtameren yllä kuten kaikki entiset merimiehet, merenkulkija sanoi.
Patu oli hiljaa ja mietti joskus nähneensä
sellaisen linnun kuvan.
Ei merimiehille tainnut sitten oikein huonosti
käydä. Albatrossilintu oli komean näköinen
niissä kuvissa keinuessaan aalloilla tai liihotellessaan taivaalla.
- Tulitko kuitenkin
katumapäälle tässä veneen hankinnassa, kun kovasti mietit jotakin? merenkulkija kysyi.
- Ajatukset juuttuivat
Albatrossilintuihin, Patu vastasi.
Merenkulkija sipaisi nenänsä
päätä ja siveli sormilla partaansa. Ne olivat sellaiset merkit,
että aletaanpa puhua asiaa.
MERENKULKIJA KERTOO MILLAISEN VENEEN HALUAA
Merenkulkija haki paksun kirjan, jonka kannessa oli
kuva isosta purjelaivasta halkomassa aaltoja täysin purjein.
Hän käänsi kirjan sivuja kunnes
löysi etsimänsä kohdan ja näytti sitä Patulle.
-
Siinä on sellainen
vene millä purjehtii valtamerillä, Merenkulkija sanoi.
Patun mielestä kuvassa oleva vene näytti
vanhalta ja pieneltä. Niin matalalta, että sen kannelta pystyisi
kädellä koskettamaan vettä. Patu sanoi:
- Eipä kaksiselta
näytä, ei tuollaisella maapalloa kierretä, ongelle sillä
voisi mennä lähivesille.
Merenkulkija pudisti päätään:
- Tuolla veneellä on purjehdittu
valtamerillä, lue mitä tekstissä sanotaan.
Patu vilkaisi kuvan kirjoitusta. Amerikkalainen Smith oli tehnyt
valtameripurjehduksen... tällä kauniilla veneellä... Koska oli tehnyt? Viisikymmentä vuotta sitten!
Patu mietti:
- Ukon ajatukset oli
pihalla. Oliko selkäkipulääkkeet sekoittaneet hänen
järjenjuoksunsa? Patu päätti mielessään antaa ukon
lähteä vaikka puusaavilla maailman meriä
kiertämään. Kyllä hän venettä ostamaan menee, kunhan itse ei tarvitse kyytiin mennä.
Hetken päästä oli kaikki
käytännön asiat sovittu. Patu sai tiedon
siitä, kuka semmoisia veneitä myy.
- Reissaaminen maksaa.
Yllätysmenojakin voi tulla. Saanko omat rahat
pois, kun keikka on tehty? Patu huomasi kysyä.
Merenkulkija katsoi pitkään. Väänsi puhumatta itsensä ylös tuolista, kopeloi sauvat tueksi ja meni makuuhuoneeseen. Sieltä kuului kolinaa, ukon mutinaa ja muita ääniä, aivan kuin sängyn patjan alta olisi jotain haettu.
Hetken päästä kopisivat taas sauvat ja
merenkulkija palasi olohuoneeseen. Mutta mitä hänellä oli
sormien välissä? Setelinippu, piukasti peukalon ja etusormen
välissä.
- Annan tästä rahaa mukaan, merenkulkija
sanoi.
Patu otti rahat, kiitti ja sanoi,
- Kulutan näistä sitten sen verran kuin
tarvitsen, ja otan kuitin ostoksista.
Patu oli katsellut kaapin päällä
olevia mustavalkoisia valokuvia.
- Keitä kuvissa on? hän kysyi ukolta.
Yhdessä kuvassa hymyili tummahiuksinen nainen. Toisessa kuvassa pieni tyttö
istui lampaantaljalla, hän muistutti kasvoiltaan
vanhempaa naista. Merenkulkija nousi ylös tuolista,
meni kuvien viereen ja katsoi vakavana niitä.
- Tässä ovat
entisen vaimoni ja pienen tyttäreni kuvat. Avioeromme jälkeen he
muuttivat jonnekin. Siitä on paljon aikaa, enkä
ole sen jälkeen tavannut heitä, Merenkulkija sanoi hiljaa. Patu
huomasi kyyneleen vierivän hänen poskellaan.
- Haluaisin tavata
tyttäreni, mutta minulla ei ole mitään tietoa
siitä, mistä hänet löytäisi, merenkulkija sanoi.
- Surullinen juttu,
mutta en voi auttaa. Lähden nyt nukkumaan, ja huomenna
heti venekaupoille, Patu sanoi.
Vasta kotona Patu muisti
löytämänsä takin napin.
- Kyllä sen
vielä ehtii merenkulkijalle antaa, hän tuumi ja lykkäsi napin
takaisin taskuunsa.
ENSIMMÄISEN VENEMYYJÄN SURULLINEN TARINA
Patu heräsi aamulla kuudelta niin kuin aina.
Pikkuisen väsytti, kun merenkulkijan luona oli mennyt
myöhään. Aamukahvia hörppiessä
hän luki sanomalehdestä päivän uutiset. Etusivulla oli iso
ulkoministerin kuva.
Mitäs murheellista nyt oli suomalaisille
tapahtunut?
- Ministeri lähetellyt naiselle
tekstiviestejä. Voi voi.
Parempi olisi lirkutella lemmenjuttuja suoraan
korvanipukan viereen, eikä ehdotella kännykän kautta, Patu
mutisi lukiessa.
Hampaat pestyään ja parran ajettuaan Patu
tutki ukon antamaa osoitepaperia. Naapurikaupungissa oli yksi sopivan tuntuinen vene myynnissä ja siellä hän käydä sujauttaisi
puolessa päivässä.
Patu katsoi lähtiessään, että
jääkaapin ovi oli kunnolla kiinni. Roskis oli tyhjä, ja
tuuletusikkunat hiukan auki.
Valtatiellä Patu ajoi reippaasti, mutta huomasi
hiljentää aina kameratolpan kohdalla. Ylinopeussakkoja ei ukko
kelpuuttaisi kuluiksi.
Naapurikaupungin keskustan halki ajettuaan hän
pysähtyi välillä katsomaan karttaa ja jatkoi sitten taas eteenpäin.
Asutus harveni. Kohta hän oli taas maaseudulla.
Oikea tie löytyi ja samanmoinen osoitenumero kuin paperissa.
Patu kurvasi korkean
talorötiskön viereen pihalle. Talon seinälautojen harmaa maali
oli vanhuuttaan hilseilyt, ja piha oli pitkän heinän peitossa.
Pihalla kenotti lisäksi maalaamattomista
laudoista tehty vanha suuli eli pihalato.
Sen katto oli notkolla ja paikattu
tuulessa läpsyvällä pressulla. Piha oli
muuten autio, mutta portaiden edessä seisoi vanha Volvo, helmapellit ruskeitten ruostekukkien peitossa.
Vieraan tulo oli huomattu. Kohta ulko-ovi aukeni
saranat naristen. Ulos tuli mies haroen hiuksiaan ja haukotellen makeasti.
Jalassa miehellä oli verkkarit ja yläkropan verhona oli yhtä reikäinen paita kuin kalaverkko.
Patu sanoi:
- Päivää.
Kysyi sitten, olikos täällä vene
myynnissä, kun sellaista ei näkynyt missään. Vai olisiko se
valmiina vedessä? Ei sentään niin hienosti asia ollut.
Venettä mentiin katsomaan vasta sitten kun
myyjä oli aikansa rapuilla haukotellut, muutaman sanan murahdellut
sekä vielä käynyt talon nurkalla lirillä.
Vene olikin siellä suulissa.
- Otan pönkän
pois oven edestä, mies sanoi.
Kun suulin ovi aukeni, jokin tumma möhkäle
siellä hämärässä häämötti.
Patu astui sisään. Suulissa oli maalattia,
lattialla puuroskaa ja heinänsilppua. Hiiri livahti jalan vierestä
karkuun. Kun silmät tottuivat hämärään, tumma
möhkäle sai veneenmuodon. Se könötti
kölillään lattialla, ja kyljellä oli pönkkäpuita
tukemassa jotta pysyisi pystyssä.
Vene oli vanha. Joskus aikanaan
laidat olivat olleet kiiltäväksi lakattuja, nyt ne olivat lahon
harmaata puuta. Patu tarkasteli pohjalautoja kuten ukko oli käskenyt.
Oli pohjassa lautoja. Mutta
niissä oli lahoreikiä. Lattialla juossut
hiiri livahti sellaisesta sisään.
Verkkopaitainen myyjä yskäisi kurkkuaan
selväksi:
- Tässä on
mainio vene.
Pikkasen kun sipaisee
maalia kylkeen niin se on uuden veroinen, mies kehui.
Ei Patu ihan samaa mieltä ollut. Kylkeä
kiivetessä kannen reunasta irtosi käden alla parraslista.
Kannella kävellessä jalka hujahti lankun
läpi. Oi voi! kun Patun nilkkaan koski.
Patu katsoi hyttiin. Huh huh,
sieltäpä lemahti vahva homeen haju. Se hiiri katsoi lattialla,
tuleeko tuo sisälle?
Mutta ei Patu mennyt, koska oli
jo tarpeeksi nähnyt. Myyjä seisoi ovensuussa katsoen sen näköisenä Patua, että tehdäänkö heti kaupat.
Patu pudisti päätä. Myyjän hymy
sammui, sitten hän kaivoi verkkarintaskusta viinapullon Narautti sen
korkin auki ja otti pitkän hörpyn raakaa viinaa.
- Ei tämä kaunotar sitten heti kolahtanut,
myyjä sanoi apeana.
- Ei heti, eikä
myöhemmin. Vene on raato. Ei sillä voi merelle mennä, Patu antoi
jyrkän tuomion.
Myyjä huokasi, kiersi uudelleen pullon korkin auki ja ojensi pulloa Patulle,
- Käviskö
ryyppy? myyjä ehdotti. Patu pudisti päätään.
Myyjä pulputti viinaa omaan kurkkuun ja
ähkäisi.
- Halvalla myisin.
Terveys reistailee. Ei minusta ole enää merelle.
Vene on tuossa könöttänyt kymmenen
vuotta, hän sanoi haikeasti.
Mies istui penkille suulin seinustalle ja pyysi, että Patu olisi hetken seurana.
Patu suostui, kun ei heti kehdannut lähteä.
Myyjä kertoi surullisen tarinan:
- Joskus kun vene oli
ollut kiiltävä sekä kaunis, sillä oli paljon purjehdittu
vaimon ja lasten kanssa.
Myyjä huokasi, kun
muisteli kuinka hyvin silloin asiat olivat. Otti sitten taas hörpyn ja
pisti pullon varovasti penkin alle jatkaen kertomista.
- Elämä oli
hyvässä mallissa, olin myyjänä
autoliikkeessä. Mutta sitten sattui ikävästi. -Yksi nainen osti
kalliin Volvon. Kiitokseksi vein purjehtimaan.
- Satamaan tullessa
nainen horjahti kannella ja tippui veteen.
Hyppäsin perään ja sain kiinni, ettei
hukkunut. Ei muuta harmia tullut, mutta vaatteet kastuivat.
Patu vilkaisi kelloa. Venemyyjä huomasi sen ja
sanoi, ettei juttu enää kauaa kestä. Hän jatkoi kertomista:
- Sanoin naiselle, että hytissä on vaimon vaatteita. Niistä voi vaihtaa kuivat
päälle niin pääsee kotiin.
- Pahaksi onneksi
sattui vaimo paikalle. Minä olin kalsareissa, naisella oli pelkkä pyyhe päällä.
- Vaimo halusi avioeron
kun luuli, että siinä olisi ollut lemmenvipinää. Sitten
minulla alkoi töissä mennä huonosti ja lopulta annettiin
lopputili.
- Vaimo sai erotessa
talomme. Lapsia en saanut tavata ja aloin juoda reippaasti viinaa murheeseen,
myyjä jatkoi apeana.
- Vaimo ei huolinut
venettä. Nyt on vene romu, ja minä olen
samanlainen terveydeltäni, myyjä sanoi kyynel poskella.
Patu sanoi:
- Sääliksi
käy hienoa venettä, joka lahoaa maissa pienen
erehdyksen takia.
Sitten hän ehdotti myyjälle, Jos sinä jättäisit viinan juomatta. Laittaisit talon ja
pihan nätiksi, korjaisit veneen pohjan ja
häätäisit hiiret sisältä hytistä.
- Menisit
myymään taas autoja. Laittaisit veneen veteen, että
pääsisit purjehtimaan, vaikkapa hyvän naisasiakkaan kanssa, Patu
jatkoi.
Hän mietti hetken pää kallellaan ja
lisäsi:
- Jos tämäkin
tippuisi veteen, tulisi mukavaa säpinää, kun yhdessä vaatteita kuiviin vaihtaisitte. Myyjä kiitteli
neuvoista.
Patu
vähätteli ja sanoi:
- Ei maksa
mitään. Pitää lähteä koska hommat on kesken.
Ennen lähtöä tuli mieleen että
kuvakin piti ottaa.
Patu tähtäili kameralla
edestäpäin. Näytössä näkyi veneraato
pönkkien varassa ja keulassa haalistunut nimi, Unelma. Hän painoi laukaisinta ja
otti kuvan.
PATU KOHTAA KAUNIIN EMMAN
Patu ajeli kaupungin halki poispäin. Vatsa alkoi
murahdella, eikä ihme, kun kello läheni jo
puoltapäivää. Ennen valtatietä tuli sopivasti kohdalle ABC-asema. Oli lounasaika.
Kahvilassa astiat kilisivät ja äänet
sorisivat. Haalaripukuiset työmiehet ja rekkakuskit söivät
muusia ja lihapullia. Se on kunnon suomalaista ruokaa, jota on helppo tilata ja
syödä.
Patu kuitenkin tilasi vähän
kevyempää ruokaa, jota oli yhtä helppo tilata ja
syödä. Patun kännykkä soi juuri kun annos oli tuotu
pöytään.
Hän huokasi kaivaessaan kännykkää
taskustaan:
- Joo.
Merenkulkija soitti ja kysyi, miltäs
ensimmäinen vene näytti.
- Muusi ja nauravat
nakit jäähtyy, jos nyt aletaan jutella, Patu sanoi
ja sulki puhelimen.
Syötyään hän katseli
merenkulkijan antamaa paperia. Toinen myytävistä veneistä oli
Lahdessa. Ehdin vielä sinnekin tänään, kun lähden
heti, Patu päätti.
Forssan kohdalla ajellessa Patu mietti: - Lahti on
sisämaan kaupunki, Vesijärven rannalla.
Ei kai järviveneellä uskalla
lähteä merelle. Olisiko hän katsonut väärin osoitteen?
Siinä tuli sopivasti kohdalle linja-autopysäkki. Patu jarrutti, kurvasi sivuun ja haki
merenkulkijan antaman paperin esiin. Patu tutki
osoitetta. Sitten hän huomasi jonkun seisovan auton kyljellä hanttimiehen puolella ja
kopeloivan ovenkahvaa.
Kuka autoon yritti?
Naisen kasvot näkyivät ikkunan takana. Patu
ei yleensä avannut ovea vieraille. Kannattaakin olla tarkka, tai pian joku
kolkkaa.
Patu kurkotti ja kiersi ikkunaa vähän auki.
- Päivää, nainen sanoi.
Patu katsoi niska kyyryssä ikkunan raosta.
- Päivää,
hän vastasi.
- Hyvä kun pysähdyit, nainen sanoi.
Patu aukaisi oven lukon. Ajatteli, että on parempi puhua avoimesta ovesta. Ei nainen kolkkaajalta
näyttänyt, oliko sattunut joku tapaturma? Auton oven auetessa nainen tupsahtikin saman tien
sisään, ja hänen mukanaan leijui tuoksu kuin ruusukimpusta.
Patu katseli ihmeissään, että olipa
nätti ilmestys. Naisen tummat hiukset olivat nutturalla, korkeilla
poskipäillä iho hehkui sileänä.
Nainen hymyili niin, että
Patun sydämessä kolahti ja
päässä tuntui humaus.
- Heissan. Olen Emma.
Kiva kun sain kyydin. Hetken tien laidassa peukku pystyssä jo odotin,
nainen sanoi.
Emma sovitti kassinsa jalkojensa juureen. Naksautti
turvavyön kiinni ja katsoi sitten Patua ihmetellen, mitäs
tässä vielä odotetaan?
Patu taas katseli ihmetellen Emmaa. Mihin
tämä mahtoi olla menossa?
- Myöhästyin bussista. Mutta nipin napin
vielä ehtisin Hämeenlinnassa jatkokyydille. Oletko menossa sinne?
Emma kysyi.
Patu mietti, että hän on Lahteen menossa.
Mutta sama kai se on vaikka ajaisikin sinne Hämeenlinnan kautta. Sitten
Patu aukaisi suunsa ja valehteli:
- Joo. Sinnehän minäkin olen juuri menossa.
Hän pisti auton käymään,
käänsi valtatielle ja polkaisi kaasua. Sierran
moottori otti iloisena kierroksia ja hörppi ahneesti bensaa. Siinä ajellessa vaihdettiin muutama sana säästä.
Juteltiin siitäkin, uskaltaako vieraan kyytiin
hypätä. Emma selitti, ettei ollut
koskaan ennen liftannut, mutta nyt hänen oli pakko kun piti ehtiä ajoissa Hämeenlinnaan.
Patu sanoi:
- Voi
jäädä paljosta vaille, jos joskus myöhästyy. Minä
taisin myöhästyä siitä tilaisuudesta
kun ihmisille nokkeluutta jaettiin.
Emman nauru helähti hauskasti
yllättyneenä.
- Kuka noin sanoo, on ajoissa ollut paikalla,
hän sanoi.
- Joopa.
Toisille sitä ehdittiin antaa vaan enemmän,
Patu sanoi totisena.
Kilometrit vilisivät ohi ja Hämeenlinna
läheni. Emma katseli välillä kelloa, että
ehditäänkö ajoissa.
Patun alkoi kuitenkin tehdä mieli
kahvikupillista, ja autokin pitäisi tankata. Hetken päästä
kohdalle sattui sopivasti huoltoasema. Patu ajoi sinne
ja suoraan mittarin viereen.
Emma käveli kauemmas ja otti puhelimen
korvalleen. Patu katseli siinä tankatessa Emmaa. Olipa siinä kivan
naisellinen pakkaus päältä päin ja taitaisi olla
sisältäkin.
- Noh, tulee jo yli.
Patu manasi, kun bensaa roiskahti
täyttöaukosta kengille.
Patun kännykkä soi juuri kun olivat
istuneet pöytään.
- Joo, Patu vastasi.
Merenkulkija taas soitti.
- Kuinkas veneen
osto...?
- Puhutaan myöhemmin ettei kahvi kylmene, Patu
sanoi ja sulki kännykän.
Matka jatkui, kun oli kahvit juotu ja käyty
veskissä. Matkalla pysähdyttäessä
käydään veskissä vaikkapa vain varmuuden vuoksi.
Joskus näkee tien pientareella pikkubussin ja
sen kyljellä rivin miehiä lorottomassa ujostelematta.
Siinä ei olla varmuuden vuoksi, vaan kyseessä on tosihätä. Matkalla on ehkä juotu
olutta ja puhuttu rehvakkaita.
Kun matka jatkui, Emma sanoi:
- Et ole hämäläinen, puhut sillä
lailla lyhyesti, me mennä ja tulla.
- Olen turkulainen, puhun ja ajattelen niin kuin asiat aina on, Patu sanoi.
Emma nauroi valkoisilla hampaillaan ja sanoi:
- Olisivat kansanedustajatkin kaikki turkulaisia,
sitten tietäisi ketä äänestää.
Hämeenlinnassa Patu ajoi linja-autoasemalle.
- Ehdittiinkö
ajoissa?
hän kysyi pysäköidessään
autoa bussiaseman laidalle.
Samassa asemalta lähti bussi joka kaartoi
heidän ohitseen.
- Ei ehditty, siinä meni juuri Lahden bussi
johon olisi pitänyt päästä, Emma sanoi.
- Lahden bussi! Patu älähti.
Emma avasi oven ja näytti miettivältä.
- Kiitos nyt avusta.
-Anteeksi että näin vaivasin, hän sanoi.
- Lahteen minä juuri olen menossa.
Myytävää venettä katsomaan, Patu ähkäisi.
- Ajoitkin tänne
vain minun takia, Emma sanoi räpsäyttäen pitkiä kaartuvia
silmäripsiään.
- Hyppää nyt
takaisin autoon. Eikä tehdä tästä suurempaa numeroa, Patu
sanoi.
Emma tuli autoon.
- Mitäs siitä nokkeluudesta puhuttiin. Nyt
ei oltu kumpikaan ajan tasalla, hän nauroi.
Emma kysyi, ostiko Patu itselle venettä.
- En, veneen osto on
toimeksianto, Patu sanoi lyhyesti.
Hän ei halunnut kertoa vieraalle kaikkea.
PATU JA EMMA JOUTUVAT HAAKSIRIKKOON
He tutustuivat hyvin Lahteen ajellessa. Emma kertoi
menevänsä tapaamaan serkkuaan tärkeässä asiassa.
- Olen ammatiltani
opettaja ja tällä hetkellä kesälomalla. Nyt on
hyvää aikaa etsiä erästä kadonnutta
henkilöä. Serkkuni tietää kadonneesta, mutta hän ei
halunnut puhua siitä puhelimessa, Emma sanoi.
- Onko se henkilö
tärkeä sinulle? Patu kysyi.
- Erittäin tärkeä, Emma sanoi totisena
ja oli pitkän aikaa omissa ajatuksissaan.
Vähän ennen Lahtea Emman puhelin soi.
- Voi voi. Ei sille sitten mitään mahda,
nähdään sitten myöhemmin, Emma sanoi.
- Serkulle olikin
tullut tärkeä meno ja voidaan tavata vasta myöhemmin illalla,
Emma kertoi pettyneenä.
Patu kysyi, mitä Emma aikoi sillä
välin tehdä.
- Kulutan kaupungilla aikaa, Emma sanoi otsa
rypyssä.
- Tule mukaani
katsomaan myytävää venettä, se on läheisen
Vesijärven rannassa, Patu ehdotti.
Emma ilahtui. Mielellään hän
lähtisi mukaan, mutta ei hänestä apua olisi. Patu soitti
Lahtelaiselle venemyyjälle, joka oli nimeltään Kalle Messi.
- Nähdäänkö hetken
päästä Vesijärven rannassa? Patu kysyi.
Kalle valitteli kiireitä, ei hän nyt oikein
ehtisi venettä esitellä.
- Pakko ehtiä.
Olen tullut Turusta asti, Emma tuli matkaan myöhemmin. Tyhjän
päiten en ajele, Patu sanoi ja sulki kännykän.
Vene kellui sievästi laiturin kyljessä
Vesijärven rannassa.
Se olikin nätti vene valkoisine laitoineen.
Kajuutta oli ruskeaa jalopuuta, kansi tasainen ja
köydet siisteillä kiepeillä.
Kalle Messi seisoi laiturilla veneen vieressä.
Patu ja Emma menivät siihen, esittäydyttiin ja käteltiin. Kalle
olikin viimeisen päälle venemiehen näköinen.
Jalassa oli valkoiset housut ja ruskeat
purjehduskengät. Päällä oli sininen villatakki sekä
kaulassa valkoinen huivi ja päässä tietysti kipparilakki.
- Myyn veneen kun...
Kalle meinasi sanoa.
- Ei se meitä
kiinnosta, miksi joku myy veneen. Katsotaan kiinnostaako se ostomielessä,
Patu jyrähti.
Emma hymyili ja sanoi:
- Patu sanoo suoraan. Niin
pitääkin, eikä jahkailla.
Mentiin sisälle veneeseen. Hytti oli lakattua
jalopuuta.
Sohvilla tummansiniset, napein koristellut kangaspäälliset.
Laipiossa roikkui kiiltävä messinkinen
laivakello.
Keulassa oli viihtyisät leveät vuoteet.
- Tässä
vuoteessa on nuorenparin kiva köllötellä toistensa kainalossa.
Tilaa riittää vaikka rajumminkin peuhata,
Kalle naureskeli.
Patu yskäisi.
- Ei olla nuoripari. Ei muukaan pari. Ollaan vaan
puheissa asialinjalla, hän huomautti.
Kaikki näytti hyvältä.
Patu mietti, että vene sopisi merenkulkijalle.
Ei olisi kyllä uskonut että sellainen järveltä löytyy,
mutta ei sikaa säkissä osteta.
- Hyvältä
näyttää, mutta tehdäänpä koepurjehdus, Patu sanoi
Kallelle.
- Ei ole oikein mukana
purjehdusvetimiä, Emma vähän esteli, näytti hymyssä
suin korkokenkiään ja kukallisen hameen helmaa.
Lähti hän kuitenkin mukaan.
Olihan lämmin ilta ja kannella tarkeni paljain
jaloin.
He ajoivat apumoottorilla satamasta järvelle.
Hyvin pieni diesel naputti, eikä pahemmin
savuttanut.
Veneessä oli kaikenmaailman mittareita.
Niitä Kalle seuraili vähän väliä ja höpötti
itsekseen.
Patu ei sitä ymmärtänyt, näkihän
sen muutenkin kuinka lujaa mentiin ja mihin suuntaan.
Kun katsoi laidan yli veteen, huomasi oliko
vettä tarpeeksi.
Kalle oli semmoinen veneilijä, josta oli hienoa
kun veneessä oli mittareita jotka piippasivat, vilkuttivat valoa ja joiden
numerot vilahtelivat taajaan.
Vielä ei purjeita nostettu.
Vene kulki keula kohisten.
Patu ja Emma istuivat kannella ja Kalle ohjasi
sormenpäillä ruoriratasta pidellen.
Tuuli heilutti Emman lyhyen hameen helmaa.
Hän ei itse tainnut huomata, että
pyöreät reidet näkyivät aika pitkälle paljaina.
Kalle kyllä huomasi, koska silmät
vilkuilivat vuoroin mittareita ja vuoroin Emman hameen alle.
Patua alkoi nolottaa Emman puolesta ja hän
kääntyi katsomaan eteenpäin.
Edessä kellui keltaisenmustia tolppia. Patu
tiesi, että ne olivat viittoja, jotka näyttävät reitin mistä
pitää mennä. Sitä hän ei kyllä tiennyt miltä
puolelta ne kuuluisi kiertää. Patu ajatteli, että kyllä
Kalle tietää, kun kerran venettä ohjasi.
Kalle varmaan tiesikin, ei vaan ehtinyt tolppia
katsomaan kun oli niin paljon muuta seurattavaa.
Erästä tolppaa ohittaessa Patu alkoi
epäillä, mentiinkö nyt oikealta puolen.
Kuului kamala rysäys ja rytinä, vene
pysähtyi ja kallistui saman tien. Patu katsoi laidan yli. Vedessä
näkyi iso kiven nokka, siihen oli vauhdilla törmätty.
- Kivellä ollaan.
Taidettiin mennä väärältä
puolelta tuommoinen tolppa, Patu sanoi. Kalle nieleskeli puhumatta naama
valkoisena. Kipparilakki oli lentänyt järveen ja tukka sojotti
pelästyksestä pystyssä.
Veneen mittarit piippasivat ja valot
välähtelivät, ne varoittivat vaan vähän
myöhässä. Patu kuuli veden lorinaa ja hän katsoi hyttiin,
lattialla matto oli jo märkä.
Lorina muuttui kohinaksi.
Vesi nousi hytissä nopeasti, vene natisi ja
kallistui enemmän.
Kalle istui kauhusta kankeana.
Emmalla oli silmät suurina ja käsi suun
edessä.
Kalle kiljaisi hampaat kalisten:
- Vene uppoaa!
Patu katseli ympärilleen, mistä nyt
löytyisi veneen tyhjennyspumppu? Ei sellaista näkynyt eikä
siitä olisi apua ollutkaan koska vettä tuli tulvimalla.
Sisällä näkyi pelastusliivejä.
Patu meni rappuset alas ja otti kolmet liivit.
- Laittakaa
nämä päälle, hän käski.
Kallen kädet tärisivät niin paljon,
että Emman piti laittaa hänen liivien vyöt kiinni.
Vene upposi nopeasti, kansi oli kohta veden alla.
Kallistui lisää ja jäi sitten siihen asentoon. Masto
sentään jäi veden päälle. Kaikki kolme seisoivat
kannella ja olivat napaa myöten järvessä. Patun rintataskussa
soi kännykkä.
- Joo, hän
vastasi.
- Hei. Kuinkas veneenosto sujuu? merenkulkija taas
soitteli.
Patu huokasi.
- Puhutaanko
myöhemmin. Nyt ei jäähdy ruoka. Mutta jalat kylmenee, kun seison
napaa myöten vedessä, Patu sanoi ja sulki kännykän.
Se oli kinkkinen tilanne.
Oltiin keskellä järvenselkää, josta
ei millään olisi jaksanut uida rantaan.
Ei siinä lopulta kauaa tarvinnut
värjötellä. Olihan kesäilta ja muitakin veneitä
järvellä. Hetken päästä kuului läheltä
moottorin pörinää ja viereen ajoi vene.
- Olin ongella ja
näin, että nyt on haveri sattunut. Onkos joku loukkaantunut? veneen
kuski kyseli.
- Kunnossa ollaan, mutta
ollaanko jaarittelematta ja tullaan kyytiin kun alkaa tulla jo vilu, Patu
sanoi.
Purjevene jäi kivelle
könöttämään. Eikä olisi vaaraa, että joku
siihen törmäisi, kun masto näkyi vedestä monta metriä.
- Palkkiomaksun saa
kyllä tämä Kalle hoitaa. Vene ja vahinko oli hänen, Patu
sanoi auttajalle kun he olivat taas rannassa.
Onneksi Emma oli muistanut pitää kiinni
kengistään.
Kassinsa hän oli sentään viisaasti
jättänyt autoon.
- Taisi veneenosto
lahota tähän.
Liivejä hytistä hakiessa huomasin veneen pohjassa
ison reiän.
Taitaa tulla melkoinen korjauslasku ja
kädenvääntö vakuutusmiesten kanssa, Patu sanoi.
Kalle ei sanonut mitään, meni isoon
maasturiinsa ja lähti renkaat soraa ruoppaisten. Patu katseli Kallen
perään.
- Ei vaatteet tee
purjehtijaa. Vesillä täytyy olla tarkkana, mutta jos vahinko sattuu, pitää
toimia jämptisti ja pysyä rauhallisena.
Emman hameen helma ja Patun housut tippuivat
vettä.
Myös kalsarit olivat märät, eikä
siinä oikein nakuna voinut viuhahdella.
- Tule kuivattelemaan
serkun luokse vaatteita. Hän taitaa olla jo kotona, Emma ehdotti. Patun
piti siihen suostua.
Kotiin olisi pitkä matka märkänä
ajella.
PATU KUULEE YLLÄTTÄVIÄ ASIOITA
Veneen osto takkuili.
Ei tainnut olla helppo löytää
merenkulkijalle venettä maapallon kiertoon.
Patu ajatteli kyllä palkkansa ottavan, ainakin
bensarahat ja pikkuisen vaatekorvausta. Kengät olivat pilalla ja sukatkin
samaten.
Emman serkku asui lähellä Lahden
hyppyrimäkiä.
Patu päätti käydä ennen kotiin
lähtöä vilkaisemassa niitäkin.
Serkun talon edessä Emma penkoi kassiaan autossa
katsellen oliko siellä kaikki tallella.
- Kai minulla nyt kaikki on mukana, Emma mutisi ja
meni edeltä kadulle.
Patu jäi sulkemaan auton ovia.
Sitten hän huomasi jonkun paperin lattialla, Emma
taisi sen siihen äsken vahingossa pudottaa
ja enempää lappusta katsomatta Patu
lykkäsi sen hansikaslokeroon.
Serkku oli saman ikäinen nainen kuin Emma ja
Patu.
Hän tervehti halaamalla Emmaa, Patua hän
katsoi pää kallellaan.
- Jaaha. Sinulla onkin raamikas
poikaystävä, serkku sanoi kun kätteli Patua.
Emma sanoi kiireesti:
- Ei me olla pari,
tulin vain Patun kyydissä. Serkku hymyili sen oloisena, että
yhteisistä ajeluista se usein lähtee. Olisivat niin sopiva pari.
Sitten vasta hän huomasi heidän
märät vaatteensa. Mitä oli sattunut?
Emman piti antaa hänelle nopea selvitys
veneturmasta.
- Hyvä ettette
sentään hukkuneet. Voi Herran tähden, serkku kauhisteli
kertomusta.
He pääsisivät suihkuun ja Patu sai
lainaksi serkun miehen kalsarit sekä sukat.
- Vaatteet kuivaa parvekkeen kaiteella kun
vähän aikaa odotellaan, serkku lohdutti.
Serkku arveli, että he olivat varmaan
nälissään ja alkoi touhuta ruokaa pöytään.
Syönnin jälkeen juotiin vielä jälkiruokakahvit.
Emma oli kertonut päivällä
tärkeän asian toimittamisesta. He alkoivat puhua siitä kahvin
jälkeen.
Patu istui kauemmas.
Hän ei halunnut sekaantua toisten asioihin,
mutta joutui seuraamaan pakostakin heidän keskusteluaan.
Hän kuuli serkun kertovan innoissaan Emmalle.
- Kesällä kun
olin Turussa käymässä, näin torilla isäsi. Vain
vilaukselta, mutta olen varma, että katsoin oikein, serkku sanoi.
- Vai olisi isä
Turussa.
Kyllä hänet jollain tavalla sieltä
löytää. Jos ei ollut sitten vain ohikulkumatkalla? Emma sanoi.
Kenestä he puhuivat?
Oliko Emman isä ollut hukassa?
Serkku tuli Patun luo.
- Pitää
vieraalle selvittää myös mistä puhuttiin. Ajatteles, Emman
isästä ei ole ollut vuosiin tietoa.
Ja nyt minä näin hänet siitä vaan
yhtäkkiä Turussa, serkku selitti innoissaan.
Patu vain nyökkäsi.
Ei asia häntä koskenut, mutta Emmalle se
varmasti oli tärkeä asia.
- Jos katsoisitte Turun puhelinluettelosta, asuuko
sen niminen ihminen siellä, Patu ehdotti.
Muuten asian olisi heti tarkistanut, mutta serkulla
ei ollut Turun puhelinluetteloa.
Tämä juttu ei kuulunut Patulle. Farkut
olivat jo kuivat.
Hän laittoi ne jalkaan ja pääsi
lähtemään.
Hän kiitteli Emman serkkua ruoka- ja
kahvitarjoilusta.
Emma kiitteli kyydistä Patua, hän
jäisi vielä serkkunsa luokse.
- Ei kestä kiitellä. Hyvä että
hengissä selvittiin, hyvät kesänjatkot ja onnea isän
löytämiseen,
Patu sanoi lähtiessä.
Hän muisti autossa laittaneensa Emmalta
pudonneen lapun hansikaslokeroon.
Patu kaivoi lapun esiin ja se olikin valokuva!
Ketä valokuva esitti?
Tutunnäköistä miestä, kyllä miehen tunsi, vaikka taisi
olla vanha kuva. Merenkulkija siinä oli!
Sama veijarimainen pilke silmissä, samanlainen
hymyjä yhtä rempseä pään asento.
Oh hoh! Patulle valkeni, ettei hän ihan
vielä päässyt lähtemään.
Patu käveli takaisin serkun ovelle ja soitti
ovikelloa.
Serkku avasi oven näyttäen
hämmästyneeltä.
- Ei unohtunut
mitään, Patu sanoi ennen kuin serkku ehti kysyä.
- Olisi pikkuisen Emmalle asiaa, Patu sanoi ja meni
serkun ohi sisälle.
Kun Emma tuli eteiseen Patu näytti merenkulkijan
valokuvaa hänelle.
- Tämä taisi jäädä sinulta
autoon? Patu sanoi.
Emma katsoi kuvaa pää kallellaan ja
nyökkäsi.
- Siinä on vanha
kuva isästä. Pudotin sen vahingossa.
- Kiitos kun huomasit, Emma sanoi.
- Serkun kanssa
puhuttiin jo asiat selväksi. Pääsenkö vielä
kyydissä takaisin päin? Maksan kyllä bensarahaa, Emma kysyi
vielä.
Patu sanoi:
- Saman se maksaa,
ajaako yksin vai kaksin. Kaksin on mukavampi kun on juttuseuraa.
Ja minulla taitaa olla sinulle jotain kerrottavaa.
Kun Patu otti autonavaimia taskusta, käteen osui
ankkurinappi.
- Se nappi taitaakin
tuoda onnea. Tapasin Emman ja sydämessä kolahti heti, Patu ajatteli.
PATU JA EMMA KOTIMATKALLA
Patu halusi nähdä hyppyrimäen, ennen
kuin he lähtisivät Lahdesta. Alue oli jo suljettu, mutta he
näkivät korkeat hyppytornit kauempaakin.
- Nykänen oli
maailman paras. Se on monta kertaa leiskauttanut tuolta voittoon,
Patu sanoi kun he istuivat autossa ja katselivat
niska kenossa isoa mäkeä.
- Mutta alkoi
humputtelemaan
ja sitten menikin vaan koko ajan alamäkeä,
Emma sanoi.
- Ammattimiehet painaa
tosissaan. Hyppäävät tai humputtelevat. Sama se on
tangolaulajilla,
väkevä elämä antaa syvyyttä
ääneen, Patu sanoi. Pisti sitten auton käymään ja otti
suunnan kohti Forssaa.
- Sinä taidat olla
ammattimies. Mutta et taida pahemmin humputella, Emma sanoi nätisti
hymyillen.
- Humputtelen joskus.
Mutta pidän jalat maanpinnalla, ja
järkiajatukset päässä, Patu vastasi.
Forssa läheni ja Patu mietti,
- Kuinkas nyt kertoisin
Emmalle, että tiedän missä hänen isänsä on?
Kesä-ilta hämärtyi.
Auton tuulilasiin litsahteli silloin
tällöin itikoita. Emma sanoi haukotellen:
- Oh hoijaa. On tässä jo ollut
päivällä pituutta.
Auton moottori hurisi ja kilometrit vilistivät
kovaa vauhtia taakse. Patuakin alkoi väsyttämään ja Emman
haukotus tarttui.
- Ei sitten veneenosto
onnistunut, Emma sanoi.
- Ei, aamulla
kävin katsomassa raatoa. Toisestakin taisi tulla sellainen, kun
jysähti kivi pohjasta läpi, Patu sanoi.
Emma näytti miettivältä.
- Mitäs nyt sanoo
se, jolle venettä olit ostamassa? Emma kysyi.
- Taisi olla hyvä ettei sopivaa löytynyt.
Jää aikaa vielä miehelle miettiä, kannattaako maailman
ympäri lähteä, Patu sanoi.
-Oh hoh.Vai maailman ympäri. Taitaa sellainen
merenkulkija olla mielenkiintoinen mies, Emma sanoi.
-Todella mielenkiintoinen. Sinun täytyy tavata
hänet, Patu sanoi. Hän päätti houkutella Emman Turkuun,
siellä sitten asiat selviäisi.
- Olisi kyllä kiva nähdä semmoisen
mies kenellä on niin huikeat suunnitelmat, Emma ihasteli.
Forssan pysäkki oli jo kohdalla.
- Jäisin
tässä sitten pois, Emma pyysi.
- Kyllä minä kotiinkin asti kuskaan, Patu
sanoi.
- Jos ei siellä odota kiukkuinen poikakaveri,
joka sanoo, että kenenkäs kyydissä nyt tultiin? Patu jatkoi.
- Ei siellä odota
kuin kirjava Mörri-kissa. Olen sinkku, Emma nauroi.
Kun he olivat Emman asunnon edessä Patu kysyi:
- Pääsetkös viikonloppuna katsomaan
Turkuun sitä mielenkiintoista miestä?
Emma seisoi auton vieressä kassi
kädessä.
- Voisin tullakin.
Mennään sitten vaikka
syömään hyvään ravintolaan, Emma lupasi.
- Joo, minä kyllä maksan. Tuletkos
katsomaan myös asuntoani, Patu ehdotti.
Kotimatkalla ajaessa Patu mietti, että
kyllä se ankkurinappi oli taatusti onnea tuova.
Hän tapasi Emman ja saisivat olla yhdessä.
Patu soitti seuraavana päivänä
merenkulkijalle.
- Reissu on tehty. Olisi loppuselvityksen aika,
hän sanoi.
Merenkulkija ilahtui,
- Löytyikös
sellaista mikä kiinnostaa minua?
- Taatusti, Patu vastasi.
Emma tuli lauantaina Turkuun. Hän oli
pistänyt itsensä nätiksi, tukka oli sievästi nutturalla ja
yllä oli kesäisen kaunis mekko.
He menivät Aurajoen rannassa kelluvaan
laivaravintolaan.
- Ompas sopiva paikka tavata
semmoinen merenkulkija, Emma ihasteli.
Merenkulkija istui jo siellä odottamassa. Patu
johdatti Emman merenkulkijan viereen. Merenkulkija katsoi ihmetellen,
ketäs naista Patu siihen talutti?
-Tässä on Emma, Patu sanoi merenkulkijalle.
Emmalle hän sanoi:
- Tässä on se mies, jolla on kanttia
lähteä veneellä maapallon kiertoon.
Emma katsoi merenkulkijaa. Sitten hänen
silmänsä suurenivat, ja nätit huulensa pyöristyivät.
- Herran tähden.
Onkos se minun isäni, Emma sanoi kun tunsi heti, vaikkei ollut muuta kuin
valokuvia nähnyt. Merenkulkija meni valkeaksi kasvoiltaan. Patu jo
pelkäsi ukon saavan sydämeen laakin.
- Oletko sinä tyttäreni? merenkulkija
sanoi.
Patu ja Emma istuivat. Tilanne rauhoittui hetken
päästä, kun suurin kuohu laantui.
Merenkulkija oli ihmeissään.
- Mutta miten te
tapasitte?
Patuhan lähti veneenostoon, hän sanoi.
- Se on oma juttunsa.
Jos jutellaan siitä myöhemmin, Patu sanoi
ja otti ruokalistan.
Emma ja isä katsoivat toisiaan, mutta Patu
katsoi ruokalistaa.
- Tilata
pitää jotakin.
Sinä aikana kun odotellaan ruokaa,
ehditään kyllä juttelemaan, Patu sanoi. Myöhemmin
merenkulkijalla ja Emmalla oli paljon puhuttavaa. Millä lailla oli
kummankin elämä mennyt, ja ettei enää kadottaisi
minnekään.
-Taisi mennä maapallon kierto miettimisen
asiaksi, merenkulkija sanoi.
- Puhutaanko nyt
veneasiat, ei ne myytävät hyvältä näyttäneet.
Toinen vene oli suulissa hiirten kotina. Toisessa taitaa ahvenet uida
sisällä siellä Vesijärvellä, Patu sanoi.
Patu otti esiin valokuvan, jonka oli suulissa
ottanut.
Siinä näkyi Unelma niminen vene pönkkien
varassa.
Merenkulkija katsoi kuvaa ja taas hänen kasvonsa
kalpenivat.
Hänen henkensä melkein salpautui.
Silmät tapittivat veneen kuvaa, mutta sitten hän
sai kumminkin kähistyä.
- Siinä on sama
vene, jolla se amerikkalainen purjehti maapallon ympäri silloin joskus.
Millä lailla ja koska se vene on Suomeen kulkeutunut? Siinäpä
olisi selvittämistä, merenkulkija ihmetteli.
- Se
käydään ostamassa ja laitetaan yhdessä kuntoon. Vaikka
menisi sitten aikaa ja rahaa, merenkulkija jatkoi.
Patu ja Emma katsoivat toisiaan.
- Mutta purjehditaan
vaan näillä lähivesillä. On ainakin pienempi vaara
merirosvoista, Patu ehdotti.
Patun nenä alkoi kutiamaan. Ehkä joku
ruokamauste teki sen ja vaikka hän yritti estää, pääsi
aivastus pärskähtämään.
Patun kaivaessa nenäliinaa taskusta, lattialle
putosi jotakin, minkä Emma kumartui nopeasti ottamaan.
- Ankkurinappi? hän ihmetteli.
Emma katsoi Patua ja sanoi:
- Eihän sinulla tämmöisiä nappeja
vaatteissa ole.
- Minulta on irronnut
tuollainen nappi takista, merenkulkija sanoi.
Patu otti napin Emmalta ja lykkäsi sen
merenkulkijan käteen.
- Saat kyllä
tämän takaisin.
Nyt on löytynyt, tytär, vene ja takin
nappi. Lopetetaan juttu, muuten tästä tulee liian pitkä, Patu
sanoi.
- Pihvit kerkesi
jäähtymään ja ranskalaiset on kylmän nahkeita,
hän jatkoi lautastaan katsoen.
Merenkulkija huokasi, katsoi sitten Emmaa ja Patua.
Heistä tuleekin sopiva pari, hän ajatteli.
Kyllä tyttären antaa tuollaiselle miehelle,
jonka jalat on tukevasti maanpinnalla.
Ja jolla on raameja sen verran, ettei kuka tahansa
puistossa tule nokittelemaan.
|
|
| © Демьянов А.Л. Использование материалов с этого сайта допускается только с разрешения автора. |
||