АЛЕКСАНДР ДЕМЬЯНОВ |
||
|
Maahanmuuttajille / Русским в Финляндии Elämän kautta laulaen / С песней по жизни Очень и очень личное:
|
Merja Suikki
Kertomuksia
2006
·
On ilta meitä
varten
·
Häät
·
Kymmenen vuoden kuluttua
·
Yhtä syntiset
·
Matka
Huminaa
Terhi
saa astiat tiskattua. Isä kuorsaa kamarissa. Pikkuveli Jussi pelaa ikkunan
edessä pasianssia, vaikka ei kunnolla vielä osaa. Pikkuveli ei
huomaa, kun Terhi menee ulos.
On
hetki aikaa ennen kuin isä sanoisi: "Jaaha, jos jatkettaisi
taas."
Ne
sanat tarkoittavat, että
on aika mennä pellolle. Koko elämä on yhtä istuttamista, harventamista, kitkemistä ja tänä kesänä varsinkin kastelemista.
On
tuullut kuumasti koko päivän. Aurinko on piilossa pilviharson takana.
Terhi maleksii aitan päätyyn. Hän
jatkaa kulkuaan tielle kuin
olisi menossa Marjan luokse naapuriin. Aitan takaa Terhi pujahtaa navetan päätyyn. Siitä hän jatkaa metsätielle ja alkaa juosta. Poninhäntä hakkaa hentoja hartioita. Jalat kumisuttavat kapeaa tietä, jota havunneulaset peittävät.
Mutkan
jälkeen Terhi hidastaa vauhtia. Hän kuuntelee tuulta mäntyjen latvoissa. Humina rauhoittaa mieltä. Se silittää otsalta tuiman poimun. Sellainen ilmestyy silmien väliin,
kun oikein keljuttaa. Ja viisitoistavuotiasta keljuttaa usein.
Terhi pysähtyy katsomaan syvään nyökkäileviä männynlatvoja. Hän ihailee haavan
lehtien levotonta värinää.
Sitten
hän huomaa palokärjen tumman, ison ja
melkein pelottavan hahmon. Lintu päräyttää nokallaan männyn runkoa. Sen punainen päälaki loistaa. Terhi haluaa samanväriset hiukset. Hän
säästää rahaa kampaajalla käyntiin. Siihen menee aikaa. Tie kapenee kärrytieksi. Maassa on paksu kerros ratisevan kuivaa,
ruskeaa kaarnaa. Siitä löyhähtää kuuma pihkan haju. Terhi haistelee silmät kiinni. Isä on joskus ollut
siinä kuorimassa puita.
Terhin
tulee ikävä aikaa ennen isän onnettomuutta. Silloin kaikki oli niin hyvin.
Kärrytie laskee syvään, hämyiseen notkoon. Terhi
poikkeaa polulle, jota
tuskin erottaa rehevässä maastossa. Sananjalkojen
keskellä pulppuaa lähde. Märkä, väkevänhaj uinen muta litsahtaa
lenkkikenkien alla, kun
hän kumartuu juomaan kirkasta vettä. Hän jää hetkeksi
kyykkyyn kuuntelemaan
lintujen laulua. Käki kukkuu vielä.
Polku
jatkuu pienelle töyräälle. Terhi pysähtyy vielä kerran varmistamaan, että
hän on yksin. Ketään ei näy.
Terhi
kipaisee ison kivenlohkareen
kupeelle. Hän
nostaa litteän kiven kätkön päältä ja työntää kätensä koloon. Kerran kolosta luikahti
sisilisko ja
hipaisi kättä. Se livahti näkymättömiin niin nopeasti, ettei Terhi
ehtinyt edes kirkaista.
Pussi
on paikallaan. Pussissa
on punavalkoinen tupakka-aski ja sytytin, jotka hän on
hankkinut Marjan avustuksella.
Terhi
laskeutuu kyykkyyn. Hän
nojaa selkänsä lämpimään
kiveen ja sytyttää tupakan. Hän ei ole tottunut
polttaja, vaan
pitelee savuketta kömpelösti. Häntä yskittää.
Kiven
vieressä on puoliksi lahonnut kanto. Joku metsän eläin on käynyt kaivelemassa sitä. Sammalet ovat levällään ja rapisevia jäkäläpalloja on viskelty kehäksi kannon ympärille.
Isä tietäisi, onko asialla ollut kettu vai mäyrä. Mutta isä ei enää pysty
kulkemaan metsissä. Jalka on vääntynyt kummalliseksi käppyräksi. Sillä ei
mennä kuin pellolle, saunalle ja joskus harvoin kaupalle.
Isä
ei liikkuisi muualla, vaikka pystyisi. Terhi tietää sen, vaikkei sitä ole
kukaan ääneen sanonut. Eikä isä
halua lastensakaan käyvän kylällä.
Kouluun
saa mennä ja kaupassa käydä. Muualle on karattava.
Terhi
karistaa tuhkaa niin
kuin on Marjan televisiosta nähnyt. Täytyy opetella
polttamaan kunnolla, ettei
kukaan naura, kun koulu alkaa. Linja-autoa odottaessa voisi sytyttää tupakan ja poltella koppavan näköisenä. Kukaan ei tulisi
enää haukkumaan äidittömäksi raukaksi. Kukaan ei ymmärrä, miten kipeältä se tuntuu. Metsän puut vain. Ja tuuli,
joka kutittaa poskea ja
nykii tukasta.
Olkapäälle rapsahtaa roska. Terhi pyyhkäisee vapaalla kädellä. Tukkimiehentäi takertuu sormeen kaikilla
raajoillaan. Se
ei irtoa, vaikka Terhi kuinka huitoo. Tupakasta
lentää hehkuva kipinä kuivan jäkälän sekaan.
Terhi säikähtää. Hän talloo maata kiven vierestä yhä
uudestaan. Hän vannoo, ettei enää koskaan polta tupakkaa
eikä sano isälle vastaan. Eikä
valehtele, että vatsa on kipeä. Hän ei
kiusaa ikinä Jussiakaan, jos tuli ei vain ala kyteä jäkälissä.
Hän
ei uskalla lähteä pois pitkään aikaan. Isä on varmasti jo noussut. Jussi on varmaan käsketty naapuriin etsimään Terhiä.
Isä tarvitsee hänet kitkemään loputtoman pitkiä porkkanapenkkejä.
Terhin
täytyy jaksaa kiskoa ohdakkeita, jotka pistävät kipeästi. Hänen on revittävä pois voikukat, joiden juuri ei koskaan irtoa kokonaan. Porkkanat, lantut,
nauriit, tillit, retiisit ja perunat menevät torille myyntiin.
Se
raha on isän eläkkeen apuna perheen elättämisessä.
Terhi
itkee. Ikävä kaihertaa ja väsymys painaa. Pelko raivoavasta metsäpalosta saa vatsan oikeasti kipeäksi.
Hän
kuvittelee, miten hiljainen savu alkaisi nousta kiven takaa. Liekit nuoleskelisivat
kannon lahoja haaroja. Ja
tuuli yllyttäisi ne villiksi roihuksi. Kipinät sinkoilisivat ja palo leviäisi puiden latvoihin. Se leviäisi kotiin asti.
Mitään
ei näy, vaikka Terhi konttaa ja nuuhkii
maatuneilta lehdiltä haisevaa maata Lopulta
hän panee savukkeet takaisin piiloon ja lähtee.
On pakko mennä.
Notkossa
on viileää ja kosteaa. Terhi huuhtoo
lähteen vedellä tupakan tympeän maun suusta.
Mäellä palokärki säikäyttää uudestaan. Se huutaa kriik-kriik ja lentää niin läheltä,
että siipien havina kuuluu.
Koti näkyy jo. Pieni, punainen mökki on pihlajan katveessa. Puun marjatertut ovat
vielä vihreitä. Kohta ne punertuisivat
ja koulu alkaisi. Edessä
olisi koko pitkä talvi aikaa lukea ja haaveilla ajasta, jolloin voisi muuttaa
kaupunkiin. Jussi
kaivelee hiekkaa ison koivun juurella. Autonrenkaasta tehty
keinu heilahtelee
laiskasti. Jussi
huomaa Terhin. Hän viipottaa vastaan laihoilla kintuillaan.
- Missä sinä olit? Kävin Marjallakin.
- Ei
kuulu sinulle, Terhi kivahtaa. Sitten hän muistaa metsässä
annetut lupaukset.
Jussin
alahuuli värisee.
- Minä
luulin, että sinä olit hävinnyt.
Kiukkuiset
sanat tukahtuvat Terhin huulille. Jussi oli niin pieni, kun äiti muutti kaupunkiin. Sydäntä pakahduttaa veljen
laihat olkapäät. Tukka on pörröinen kapean naaman ympärillä. Aurinko on polttanut isot korvalehdet
punaisiksi. Niihin
täytyy laittaa illalla rasvaa.
- Käskikö
isä etsiä minua? Terhi kysyy. Jussin kasvoille syttyy hymy. Nenänvarsi menee kurttuun.
Hän
nauraa ja paljastaa leveät, valkoiset hampaat.
- Isä
nukkuu vielä. Annatko minulle kovat vauhdit?
Jussi
pujottautuu jo renkaaseen iloissaan ja luottavaisena.
- Haluatko
vauhdit pilviin asti vai avaruuteen? Terhi kysyy.
- Avaruuteen
saakka, oikein kovat vauhdit, Jussi hihkuu.
Terhi
vetää rengasta taakse ja ylös. Jussi
istuu terävän reunan päällä laihat pakarat tiukkoina ja odottaa huimaa lentoa.
Jorma
Kääriäinen laulaa Meerin korvaan. Kuulokkeista virtaava pehmeä ääni saa vilunväreet kulkemaan selkää pitkin. Meeri heittäytyy sohvalle ja antautuu
musiikin vietäväksi.
Kääriäinen laulaa rakkaudesta.
On kesäloman ensimmäinen päivä.
Meerin tekee mieli lähteä tanssimaan. Hän kaipaa miesseuraa.
Kalevi
lähti kahden vuoden avoliiton jälkeen. Mies ilmoitti, ettei aio
kilpailla jonkun iskelmätähden kanssa.
Miten joku voi oikeasti suuttua, jos nainen käy muutaman kerran
ihailemansa laulajan keikalla. Tarkkaan ottaen Meeri kävi keikoilla kaksikymmentä kahdeksan kertaa.
Kalevin lähtö harmitti Meeriä pitkään. Mies oli aivan Jorma Kääriäisen näköinen.
Eron
jälkeen Meeri Kalusi eroon kaikesta entisestä. Onneksi
tällä paikkakunnalla oli pulaa maatalouslomittajista, ja Meerille löytyi töitä ja
asunto.
Iltaa
varten Meeri meikkaa ruskeat silmänsä ja
punaa huulensa. Kohottavat rintaliivit ja leveähelmainen kukkamekko viimeistelevät naisellisen kokonaisuuden.
Meeri
arvioi itseään eteisen peilistä. Hän on kohta
viisikymmentä, mutta vielä hehkeä. Vartalo on kiinteä.
Käsivarret ovat jäntevät ja sääret
tanakat, mutta pitkät. Niillä Meeri harppoo ravintolaan.
Sininen
tupakansavu täyttää ravintolan salin. Hetken Meeri katuu
tuloaan. Tähän asti hän on säästynyt ilkeiltä
juoruilta.
Nyt
tilanne saattaa muuttua.
Meeri
tilaa vahvan juoman. Juotuaan
lasin puolilleen hän päättää jäädä, mutta
toimia hienovaraisesti.
Hän
arvioi miehen toisensa jälkeen. Naimisissa olevia hän ei huoli.
Humalaisista hän ei pidä.
Joku
laittaa kolikon levyautomaattiin. Jorma Kääriäinen laulaa
Moskovan valoista. Haikea sävel yhdessä alkoholin kanssa saavat Meerin herkäksi.
Salin
nurkassa istuu sinipaitainen, ruskeahiuksinen Kyösti. Hän alkaa Meerin silmissä muistuttaa yhä selvemmin Kääriäistä. Noin Jormakin katsoi
lavalta suoraan
kohti. Silmät olivat samalla tavalla vihjaillen ja kutsuen
raollaan. Tuo
se on, Meeri päättää.
Kolmen
miehen orkesteri alkaa soittaa. Meeri marssii päättäväisin askelin miehen eteen.
- Tanssimaan,
hän komentaa.
Mies lähtee ja tuoksuu hyvältä. Meeri painautuu lähelle. Ei haittaa, vaikka Kyösti on lyhyt ja pönäkkä. Meerille hän on samettiääninen Jorma. Hänkin on mieleinen Kyöstille. Hän tuntee, kuinka miehen kädet hyväilevät selkää.
Meeri
menee Kyöstin mukana nurkkapöytään.
- Missähän se Kyösti aamulla puuronsa syö, virnuilee Jantusen Lassi
vieressä. Kyösti suutelee Meeriä tai sitten Meeri suutelee Kyöstiä. Joka
tapauksessa hienovaraisuus on muisto vain.
- Otahan
varovaisesti sitten, Lassi neuvoo Kyöstiä, joka kulauttaa lasinsa tyhjäksi.
Meeri
tuijottaa Kyöstiä huokaillen. Kyösti puristaa hänen reittään. Käsi on
kuuma ja katse on raukea. Se lupailee lemmenyötä.
Taksia
odotellessa Kyösti hyräilee möreästi:
- Huules kuin varta vasten,
luotu on suudelmaan. Miten sinä tiesitkin, Meeri hyrisee. Noin Jormakin
lauloi ja keikutti lannetta: On ilta meitä varten, me yhteen kuulutaan.
- Teille
vai meille, Meeri kihertää.
- Meille, Kyösti murahtaa.
- Sinulla
ei kuitenkaan ole oikeita ryynejä aamupuuroon.
Meeri
hymyilee hellästi. Hän ei
hätkähdä, vaikka
taksia ajaa Hintikan Hannu. Sanovat, että Hannu on kova juoruamaan. Nyt se
ei haittaa Meeriä lainkaan. Kohta aukeaa taivas
ja sen saa kuuluttaa koko maailmalle.
Autossa Kyösti puristelee jo rintoja ja pyrkii helmojen
alle. Sinne Meeri ei päästä.
Hannu
seuraa peilistä takapenkin tapahtumia. Miehen paksu niska punoittaa.
Hän naureskelee, Meeri huomaa, mutta keskittyy sitten Kyöstin kouriin. Ne liikkuvat sitä vilkkaammin, mitä lähemmäs Kyöstin taloa tullaan.
Kyösti maksaa kyydin. Ollaan vihdoin kahden.
Kyösti menee talon nurkalle ja lorottelee pitkään. Hänellä on ulkokäymälä, Meeri harmittelee. Hyttynen inisee ja
jossain kukkuu käki.
Portaat
noustaan suudellen. Se onnistuu hyvin, kun Meeri vähän kumartuu. Ulkokäymälä unohtuu.
Tämä
mies tietää mitä tahtoo, Meeri innostuu. Kyösti ohjailee
häntä kohti leveää, sekaista vuodetta. Mies rojahtaa pitkälleen ja potkaisee kengät jaloistaan. Hän availee vyötään ja käskee Meerin pitää kiirettä.
- Meillä on koko yö aikaa, Meeri kujertaa. Hän
riisuu mekkoaan hitaasti. Kyösti hengittää raskaasti. Meeri
nauttii Kyöstin katseesta. Hän venyttelee
aistillisesti ja nousee nelinkontin miehen päälle.
Lämpimät kädet tavoittelevat kupeita, mutta putoavat sitten pois. Kääriäisen katse sammuu Kyöstin sameista silmistä.
Luomet lupsahtavat kiinni.
Meeri
ei ymmärrä. Kuoliko mies?
Kyösti ei virkoa, vaikka Meeri kuinka tönii. Meeri ei tiedä, olisiko pettynyt vai häpeissään. Häntä alkaa itkettää. Korvissa suhisee himo ja alapää sykkii omia aikojaan.
Kaikki
haaveet haihtuvat yksi kerrallaan, laulaisi Kääriäinen nyt. Kyösti ei enää muistuta Jormaa lainkaan.
Suuri rakastaja korisee suu auki ja lemuaa.
Meeri niistää nenänsä ja pukeutuu. Häntä
harmittaa. Kyösti kehuskelisi pitkin kylää, miten sai Meerin
vuoteeseensa. Hannu
todistaisi asian. Meerin
maine tahriintuisi ihan turhan takia.
Miten
täältä korvesta pääsisi kotiin? Pitäisi päästä vessaankin. Tupa on kolea ja ankea.
Peräseinän ovien takaa löytyy kaksi
kylmää kamaria. Sisävessaa ei ole. Hätä on kuitenkin suuri. Tiskipöydällä on kumollaan kiiltävä teräskattila.
Meeri asettaa sen lattialle. Sitten hän kokoaa helmansa ja laskee pitsiset pikkuhousut.
Meeri
kyykistyy ja antaa lorista. Mies kuorsaa tasaisesti. Kun Meeri nousee, kattila on puolillaan kullankeltaista nestettä. Meeri aikoo kipata sisällön talon nurkalle ja
tiskata kattilan. Mutta
ensin on löydettävä puhelin.
Puhelin
löytyy lehtikasan alta. Taksin numerokin löytyy. Meeri tilaa auton ja istuu ikkunan ääreen odottamaan. Heinittyneen pihan yllä
leijuu usvaa.
Ikkunalasiin
on tapettu kärpäsiä. Verhoista
tuprahtaa pölyä.
Kun
auton valot vilahtavat kalpeassa yössä,
Meeri muistaa kattilan. Auto lähestyy. Hannun taksi, Meeri
huomaa. Suunnitelma välähtää hänen päässään.
Hän
nappaa kattilan ja hiipii sängyn luo. Hän valuttaa hitaasti
lämmintä virtsaa Kyöstin housujen etumukselle. Mies mutisee jotain, massuttaa suutaan ja huokaisee. Mutta hän ei herää.
Kattila
on tyhjä. Meeri menee tiskipöydän luo. Auto on jo pihassa. Hänen on rynnättävä ulos ja näyteltävä hätääntynyttä.
- Hyvä
kun tulit näin nopeasti. Kyösti sai jonkun
kohtauksen, Meeri sopertaa.
Hannu
harppoo tupaan ja sängyn luo. Hän läpsii Kyöstiä poskille ja kurkistaa silmäluomien alle.
- Minä
niin säikähdin, Meeri on tuhertavinaan
itkua.
- Ei
tämä mikään sairaskohtaus ole,
Hannu selittää.
- Jo minä tullessa arvelin, että kohta Kyösti sammuu. Humalan huomaa Kyöstin silmistä. Luomet menevät sillä lailla puolitankoon ja silmät ovat raollaan.
Hannu
puistelee päätään.
- Nukkukoon
siinä.
Hannu heittää peitteen Kyöstin jaloille. Hän huomaa kattilan tiskipöydällä ja kääntää sen ylösalaisin.
- Kyösti löytää sen
tästä. Aamulla hänen tekee mieli
puuroa. Sitä hän keittelee joka aamu, Hannu puhelee. Hän lähtee eikä Meerin auta muu kuin kävellä miehen perässä ulos.
Lämpimässä
autossa Meeriä alkaa nukuttaa. Hän nojaa niskatukeen
ja sulkee silmät.
- Katsos,
kuinka komeasti nousee.
Meeri
havahtuu levottomasta horteestaan. Hän oli uneksinut Kyöstin tilalle Hannun, joka ei sammunut kesken kaiken.
Mikä
nousee komeasti? Meeri
saa vastauksen, kun
nouseva aurinko häikäisee silmät.
- Kala
voisi olla kohta syönnillään, Hannu
sanoo. Meeri hymähtää. Hannu veivaa rattia
varmoin ottein, vilkuilee naista vierellään ja sanoo sitten varovasti:
-
Tuota, jos ei kerrottaisi tästä muille. Tuollainen vahinko on
aikamiehelle nolo juttu.
Hannu
vaikenee, kun nainen ei vastaa. Meeri pidättelee naurua. Suunnitelma toimii loistavasti.
- Kyllä
se minulle sopii, Meeri saa lopulta sanottua.
Taksi kurvaa Meerin kerrostalon pihaan. Aurinko värjää talon seinän vaaleanpunaiseksi. Meeri kaivelee laukkuaan ja etsii lompakkoa.
- Anna
olla, Hannu viittaa torjuvasti.
- Lähdet
joskus soutajaksi, kun
menen kokemaan kalaverkkoja. Se riittää maksuksi.
Meeri
katsoo miestä pää kallellaan. Jorma Kääriäistä hän ei muistuta, mutta on kookas ja
harteikas. Maha
pingottaa paidannappeja. Silmäkulmissa on ryppyjä,
mutta niin saa aikuisella miehellä ollakin.
- Olen
katsellut sinua. En
ole uskaltanut tulla juttelemaan, Hannu tunnustaa ja punastuu.
Meeri
kuvittelee jo itsensä romanttiseen puuveneeseen. Järvi olisi
peilityyni. Hän uittaisi kättään vedessä, joka olisi
lämmintä kuin vastalypsetty maito.
-
Kiroatkos sinä soutajalle, hän kysyy leikkisästi. Hannu lupaa olla kiroilematta. Meeri
lupautuu soutajaksi.
Häät
Kevättalvella Kuuselan Mairen tytär ja Jäppisen Tertun poika rakastuivat toisiinsa Kuusela ja Jäppinen olivat pitäjän suurimmat talot. Kun niiden viljelysmaat olivat
sopivasti vierekkäin, nuoret haluttiin naittaa viivyttelemättä.
Häät
olisivat suuret ja näyttävät. Sen
oivalsi myös Bertta, joka oli kylän ainoa
kampaaja. Hän tiesi, että nyt hänen tilaisuutensa oli tullut. Oli koston aika.
Kun
häihin oli enää kolme päivää, Bertalla oli hirvittävä kiire. Kaikki emännät halusivat hiuksiin uuden mallin ja värin. Jos
joku ei halunnut, Bertta laittoi haluamaan. Se kuului hänen suunnitelmaansa.
Särkevät jalat tekivät hänet julmaksi.
Hän ei katunut mitään. Hän halusi kostonsa.
Kylän emännät tarvitsivat neuvoja meikin tekemiseen ja hatun valintaan. Vaatteiden valinnassa
Bertta oli auttanut keväästä asti.
"Bertta-neidillä on niin hyvä maku,
koska Bertta-neiti on kaupungista", emännät olivat kehuneet.
Bertta
oli asunut heidän kanssaan samassa kylässä lähes kolmekymmentä vuotta. Mutta yhä vain hän oli emännille kaupunkilainen. Eikä Bertta pitänyt siitä, että
häntä nimiteltiin neidiksi. Se tarkoitti samaa kuin vanhapiika.
Hääpäivä
koitti. Aurinko
paistoi kuumasti jo aamuvarhain. Bertta alkoi laittaa
kampauksia emännille.
Hän
oli joutunut suunnittelemaan työlistan tarkasti,
mutta lopulta hän oli siihen tyytyväinen.
Koko
päivän hän tupeerasi ja tupsutti. Hänen tuli kuuma
kuivaajan jatkuvasta
hurinasta. Hiuslakka yskitti. Hartioita kivisti ja selkää särki jo kymmeneltä. Silti Bertta hyräili ja hymyili.
Hän
poltti kihartimella sormensa. Hän antoi vahingon kiertää ja sipaisi kuumalla raudalla Mäkelän emännän isoa korvaa. Niitä korvia Bertta oli
joutunut peittelemään emännän ohuilla hiuksilla liian monta kertaa.
Emäntä suri kirvelevää jälkeä. Bertta lohdutti,
että ei sitä kukaan huomaa. Hän vapisi pidätetystä naurusta.
Jäppisen Terttu ehti juuri lähteä, kun Kuuselan
Maire tuli miehensä Teuvon kyydissä. Maire
oli päivän viimeinen asiakas. Morsiamen äitinä hän oli juhlien tärkein henkilö.
Ainakin hän itse arveli niin.
Mairen
posket punoittivat jännityksestä. Hän
kehui, miten hän oli saanut hienon leningin halvalla. Bertta hymähti. Samaa tuttavansa
omistamaa muotiliikettä hän oli suositellut
muillekin emännille.
Mairelle
oli ostettu matkapuhelin
häiden takia. Hän
antoi sillä viime hetken ohjeita pöytien kattamiseen. Teuvollekin Maire
soitti.
- Sukkien on oltava ehdottomasti mustat, hän opasti kovalla äänellä miestään. Eikä Bertta voinut
sanoa, että
Teuvo tietää sen jo.
Maire
peilasi edestä ja takaa ja käski vetää otsakiharaa
alemmas. Hän
ei ymmärtänyt, että
kun tulisi hatun riisumisen aika, kiehkura putoaisi nenälle asti.
Bertta
hymyili kohteliaasti vielä
viimeisen kerran. Hymy
oli puhdas ja aito, niin
kuin vahingonilo aina on. Hänelle
olisi tästä lähtien aivan sama, missä Mairen, tai kenenkään muunkaan, kiharat roikkuisivat.
Bertta
ei ollut saanut kutsua häihin. Kampaaja oli sillä kylällä vähäpätöinen henkilö, melkein
kuin piika. Ei
sellaisia kutsuttu vuosikymmenen
suurimpiin juhliin. Niin se oli ollut silloin, kun Bertta oli nuorena
ja toiveikkaana perustanut liikkeensä. Ja niin se tulisi aina
olemaan.
Emännillä oli vaihdevuodet ja liikakiloja kuten
Bertallakin. Silti he pitivät itseään paljon parempina
ihmisinä. Ja vain siksi, että Bertta oli kaupungista tullut ja neiti.
Se oli tällä kylällä suuri synti.
Paljon suurempi synti kuin se, että puhui pahaa toisesta tai ei käynyt
kirkossa. Niihinkin Bertta oli syyllinen, ja vielä paljon pahempaankin.
Bertta
oli saanut tarpeekseen.
Vihkiminen
oli neljältä. Bertta
kiipesi kirkon parvelle ennen puolta. Hän istui pylvään taakse piiloon ja odotti.
Emännät saapuivat varttia vaille neljä.
Bertta kuuli parvelle asti, kun voivottelu ja kauhistelu alkoivat. Se koveni, mitä enemmän hääväkeä tuli paikalle. Bertta hymyili.
Hän
tiesi, miksi siellä hälistiin.
Häämarssi alkoi pauhata. Bertta kurkisti varovasti
kaiteen yli. Hän erotti hääväen joukosta
kaikki hankalimmat asiakkaansa. Heitä oli lähes kaksikymmentä.
Bertta
katseli emäntiä. Hänellä oli
heihin suuri valta. Niin suuri, että jokainen oli pitänyt pukunsa
piilossa niin kuin Bertta oli käskenyt. Nyt heillä kaikilla oli päällä aivan samanlainen sininen leninki ja päässä samanlainen
keltainen hattu!
Kirkon
jälkeen hääjuhlassa emäntiä odottaisi uusi järkytys.
Hattujen alta paljastuisivat kiiltävät,
violetinpunaiset hiukset. Ja Bertta oli värjännyt ne kaikki.
Bertta
lähti kenenkään huomaamatta.
Alkoi
olla jo kiire. Bertta meni asunnolleen. Hän oli pakannut tavaransa. Taksi
odotti jo pihalla.
Bertta
ehti ajoissa. Emännät olivat tulossa baarin
kohdalla. Kampaamon ovellakin näkyi jo pari sinimekkoista.
Bertta vilkutti heille taksin ikkunasta. Kuljettaja ihmetteli hilpeää matkustajaa. Bertta iski nuorelle
miehelle silmää. Kuljettajan korvat
muuttuivat punaisiksi.
Bertta
oli kaikessa hiljaisuudessa myynyt kampaamonsa ja asuntonsa. Hän oli
saanut niistä niin paljon rahaa, että hän saattoi
jäädä varhaiseläkkeelle. Hän
menisi kampaamoon enää vain asiakkaana.
Taksi
vei Bertan lentokentälle. Hän matkustaisi
Kreikkaan. Hän nauttisi auringosta ja lämmöstä ensin viikon yksin.
Sitten hänen seurakseen lentäisi samasta kylästä mies, jota hän oli rakastanut salaa
monta vuotta. Nyt salailu vihdoinkin päättyisi.
Bertasta
tulisi rouva Kuusela heti, kun Teuvon ero Mairesta olisi selvä.
Kaksi
miestä kulkee peräkkäin varhaisen
aamun häikäisevässä kirkkaudessa. Jää kimaltelee
auringon säteistä. Jossain raakkuu korppi.
Vanhempi
mies kulkee reippaasti edellä. Nuorempi mies joutuu ottamaan
juoksuaskeleita pysyäkseen mukana. Jääkaira hakkaa selkään.
Nuori mies huohottaa. Hengitys huuruaa muutaman asteen pakkasessa.
Seuraavana kesänä miehistä tulisi sukulaiset. Siksi Kalevi, tuleva
appi, on pyytänyt tulevan vävynsä Pasin mukaan pilkille. Kalevin oli pitänyt suostutella Pasia. Tytär
ja vaimokin olivat suostutelleet.
Kalevi
pitää vauhtia yllä. Hänellä on kiire narraamaan
kaloja. Pasi tulee perässä pilkkikontti
kolisten. Kalevi huokaisee.
Pasi
kuulee huokauksen. Kolme
vuotta Kalevi on huokaillut noin. Pasia kaduttaa koko
pilkkireissu.
"Miten
voi tutustua sellaiseen, joka
ei puhu mitään", Pasi oli jupissut, mutta suostunut silti.
Tämä
on Kalevilta taas uusi, pirullinen
keino testata tulevaa vävyä. Kolme vuotta Kalevi on
tehnyt sitä. Hän
on huokaillut ja hymähdellyt Pasin jokaiselle
ratkaisulle. Uusi autokin sai aikaan syvän huokauksen.
Viime kesänä Pasin piti hakata halkoja. Kämmeniin tuli isot rakot.
Kalevi hymähteli Pasin halkopinolle ja laittoi
tukipuita. Kalevi ei vain voi uskoa, että tietokoneinsinööri osaisi tehdä muutakin kuin näpelöidä näppäimistöä.
He
tulevat Kalevin valitsemaan paikkaan. Pasi kairaa reikiä ja asettuu pilkkimään
Kalevin viereen. Hän yrittäisi tehdä niin kuin Saija on
toivonut. Hän yrittäisi tutustua Kaleviin. Pasi alkaa jutustella
sään kauneudesta. Kalevi keskittyy pilkin valintaan eikä vastaa.
Kalevi
alkaa heti saada kaloja. Pasin peltisessä kontissa kolisevat edelleen vain eväät.
Kalevi
katselee kairan kanssa touhuavaa Pasia. Ainakin poika pysyy
lämpimänä, hän huokaisee.
Kalevin
saalispussi rapisee tämän tästä. Muuten kuuluu vain
tuulen huminaa. Pasi
kairaa lisää reikiä Kalevin näyttämiin kohtiin. Huokailusta päätellen sekään ei mene oikein. Tuleva appi istuu
hienolla pilkki) akkarallaan ja kalastaa hartaana. Pasi luovuttaa eikä
sano enää mitään. Kun ei puhuta, niin ei
sitten puhuta.
Pasin
tulee nälkä. Kalevi saa koko ajan isoja
ahvenia eikä halua lähteä rantaan nuotiolle. Pasi järsii kohmeista makkaraa. Hän murjottaa ja
palelee.
Aamun
pakkanen on lauhtunut, ja tuuli yltyy yhä. Alkaa sataa vetistä
räntää. Rannalla puut nyökkäilevät syvään.
Kala
lakkaa vihdoin syömästä.
Kalevi
pakkaa onkensa ja nostaa repun selkäänsä.
Ja huokaisee. Pasi rämpii pehmeässä lumessa Kalevin perässä. Jalka uppoaa syvälle sohjoon joka askeleella.
"Piloille
meni koko sunnuntai", Pasi miettii.
Tuleva
appi harppoo eteenpäin upottavasta sohjosta piittaamatta. Pasi vetää
huppua kasvojen suojaksi. Kalevi
seisahtuu ja niistää rukkanen
kädessä molemmat sieraimet. Kalevi sanoo jotain ja viittoo kohti niemeä. Pasi ei kuule. Tuuli vie sanat. Pasi pyörittää päätään. Hän ei halua
kairata enää yhtään reikää. Hän tahtoo äkkiä pois myrskystä jonnekin, jossa
on lämmintä ja kuivaa.
Miehet
jatkavat kohti niemeä, Kalevi edellä, Pasi perässä. Kalevi pysähtyy uudestaan. Pasi nojaa tuuleen. Kuuluu huminaa ja rapinaa. Vaakasuoraan ryöppyävä lumi lentää haalarin
huppuun. Kalevi sanoo taas jotain ja viittoilee kohti rantaa. Pasi ei kuule. Ei se voi olla
mitään tärkeää. Hän nyökyttelee ja huutaa, että jatketaan matkaa.
Kalevikaan
ei kuule. Pasi lähtee harppomaan eteenpäin. Kalevi kiilaa ohi. Pasi kiroaa mielessään. Kalevi ei luota hänen suunnistustaitoonsakaan.
Pasi
tarpoo märässä lumessa. Hän
kuvittelee, millaista jälkeä kaira tekisi,
jos sen iskisi Kalevin kalloon.
Ikinä hän ei enää lähtisi Kalevin kanssa yhtään mihinkään.
Kalevi
puskee päin tuulta. Hän hymyilee. Asiat etenevät hänen mielestään varsin mallikkaasti.
Pasi hänen takanaan kiittelee mielessään sadan kilometrin välimatkaa, joka on hänen ja Saijan luota Kaleville. Sen takia hänen ei tarvitse tavata Kalevia liian
usein. Ensi kesän loman voisi viettää vaikka ulkomailla. Varmasti Saija suostuisi
siihen.
Vihdoin
he tulevat Kalevin rantaan. Pasi paiskaa pilkkikontin ja kairan saunan
terassille. Hän lähtee kiireesti sisään, ettei joutuisi
perkaamaan Kalevin ahvenia.
Kalevi
jää ulos. Hän
istuu seinän viereen tuulen suojaan.
Hän
on uupunut, mutta onnellinen. Rintaa puristaa, sydän hakkaa, on otettava lääkettä. Olipa onni, että
Pasi lähti mukaan jäälle. Kalevi ei ole päässyt
pilkille koko talvena, sillä vaimo pelkää uutta sydänkohtausta.
Puristus
rinnassa helpottaa vähitellen. Ohitusleikkaus
olisi pian edessä. Sen jälkeen Kalevi aikoo kertoa sydänvaivoista Saijallekin.
Pilkkireissu
oli mennyt hyvin, Kalevi ajattelee. Hän ehti näyttää Pasille mökkitontitkin niemessä.
Ja Pasi oli nyökkäillyt ja valinnut sen, joka
oli Kalevinkin mielestä parempi tontti. Kalevi myhäilee tyytyväisenä. Siihen niemeen Saijan ja Pasin on hyvä rakentaa.
Kymmenen
vuoden kuluttua nuorilla olisi jo huvila valmiina. Kyllä Pasilla työkalut pysyvät käsissä.
Kirvestäkin
poika käytteli varsin mallikkaasti, kun pilkkoi
halkoja.
Silloin
nuorilla voisi olla jo muutama tenavakin rantavedessä kirmaamassa. He viettäisivät kaikki lomat
mökillään. He pääsisivät sinne talvellakin, kun Pasin uudessa autossa on kunnon maavara ja vahva
moottori. Oli poika valinnut hyvän auton.
Ja
silloin Pasista saisi vakituisen pilkkikaverin. Saija on kova puhumaan niin
kuin äitinsäkin. Pasikin varmaan kaipaisi
rauhallisia pilkkiretkiä.
Hyvin
poika jo tänäänkin arvosti hiljaisuutta.
Osmo
makasi sohvalla kaljapullo ison vatsan päällä.
Televisiosta tuli jääkiekkoa. Elsa
kävi lenkille lähtiessään pienentämässä sen ääntä. Osmo ei sanonut mitään.
Elsaa kyllästytti koko mies. Kun lähti lenkille,
ei tarvinnut olla kotona. Elsa lenkkeili paljon.
Tänään
sekään ei tuntunut riittävän Kaikki ärsytti. Rintaliivien valuva olkain, auringon välkyttely järven laineilla, naapurin akan punakirjavat lakanat pyykkitelineellä.
Jos
Osmo joskus sanoisi mielipiteensä yhteisiin asioihin.
Jos
Osmo näyttäisi edes vähän,
että hän välitti Elsasta vielä. Löisi vaikka nyrkin pöytään ja kieltäisi Elsaa nalkuttamasta. Sekin olisi parempi kuin ainainen television tuijotus.
Kun
Elsa palasi lenkiltä, Osmo makasi samassa
asennossa. Jääkiekko oli sentään vaihtunut jalkapalloksi. Suihkun
jälkeen kuivaillessaan Elsa päätti
vihdoin toteuttaa aikomuksen, jota hän oli miettinyt pitkään.
Hän soitti hotelliin ja varasi huoneen. Puhelun loputtua hän katui
heti.
Hän
halusi antaa Osmolle vielä yhden tilaisuuden. Hän kulki olohuoneen
läpi pelkkä pyyhe yllään. Osmo
kurkotti televisioruutua kaula pitkällä.
Vaimon sääret eivät enää kiinnostaneet.
Elsa
nieli kyyneleet. Hän valehteli, että Terttu oli menossa
mökilleen ja halusi Elsan mukaan. Osmo ei sanonut siihenkään mitään. Mies taisi olla pelkästään hyvillään,
Linja-autossa Elsan vatsanpohjaa kutitteli iloinen odotus. Nyt testattaisiin viehätysvoima.
Jos oikein mukava mies sattuisi kohdalle, Osmo saisi jäädä
kokonaan.
Mikään
ei estäisi Elsaa heittäytymästä tanssiin ja seikkailuun.
Elsa
löysi hotellin helposti. Hotellihuone oli ihana. Elsa meikkasi
huolellisesti. Hänellä oli uudet, syntiset alusvaatteet. Mekkokin oli
uusi ja seksikäs.
Kengissä oli korkeat korot. Elsa oli oikein
tyytyväinen ulkonäköönsä.
Sali täyttyi hiljalleen. Orkesteri aloitti
kaihoisalla valssilla. Elsa maisteli likööriään ja katseli, miten parketilla jo pyörähdeltiin.
Ja viereisen pöydän tumma mies katseli
Elsaa, hymyili ja tuli kohta kumartamaan sulavasti. Hyvä tanssija, Elsa
arvioi mielessään ja antautui vietäväksi. Välillä virkistäydyttiin baaritiskillä, sitten taas pyörähdeltiin.
Miehen nimi oli Tarmo, eikä hänellä ollut sormusta nimettömässä.
Tarmo
kehui Elsan tanssitaitoa. "Kuin keijukaista veisi", mies henkäili matalalla äänellä.
Elsan silmätkin olivat kuulemma kuin kaksi
hiilenpalaa.
Elsaa pyörrytti ja nauratti.
Tarmo
tarjosi ryypyn toisensa jälkeen. Kohta hän suutelee, Elsa toivoi ja
ihaili Tarmon hyviä hampaita. Tarjoilija keskeytti herkän hetken.
Orkesteri
aloitti uuden kappaleen. Elsa painautui Tarmoa vasten. Hän unelmoi,
että selkää hyväilevät kädet koskettaisivat muualtakin. Hän ei
huomannut tanssilattian ahtautta ja tönimistä.
Jonkun
kyynärpää osui kylkeen, mutta Elsa vain keinui silmät kiinni Tarmon sylissä.
Taas törmättiin. Joku pyysi anteeksi. Olipa
tutun kuuloinen ääni.
Liian
tutun, Elsa tajusi ja räväytti silmät auki. Tarmo pyöritti sulavasti. Elsa joutui kurkkimaan hänen olkansa
yli toisiinsa uppoutunutta pariskuntaa.
Naisen
iso kampaus peitti miehen kasvot. Kun pari kääntyi, Elsa näki
miehen. Mies katsoi tyrmistyneenä suoraan
Elsaan.
Mies
oli Osmo.
Elsa käännähti ja jätti Tarmon seisomaan tanssilattialle. Hän ryntäsi hotellihuoneeseen ja paiskoi tavarat laukkuun. Hän maksoi vastaanotossa
laskunsa ja pakeni.
Linja-autossa tuli itku. Osmo ja vieras nainen olivat
tanssineet niin lähekkäin. Oma isomahainen,
vähäpuheinen Osmo. Ja hän itse roikkumassa sillä tavalla
Elsa
juoksi pysäkiltä kotiin. Taksi ajoi
viimeisessä risteyksessä vastaan. Olikohan Osmo raaskinut jättää
naikkosensa ja tullut kotiin? Edessä olisi melkoinen välienselvittely.
Entä jos talo olisikin tyhjä?
Jos Osmo viettäisikin kiihkeän yön sen isotukkaisen naisen luona? Oven
avaaminen tuntui ylivoimaiselta.
Olohuoneessa
Osmo makaili tutusti sohvalla television edessä.
Elsa hiippaili makuuhuoneeseen. Hän työnsi laukun sängyn alle. Siellä olivat jo Osmon solmio ja tanssikengät.
Elsa
vaihtoi pitsiset alusvaatteet vanhaan yöpaitaan ja sujautti sormukset nimettömään.
Vessassa meni tovi, kun hän pesi pois tuhruisen meikin.
Tyhmä akka, kaikenlaisia järjettömiä haihatuksia sitä pitääkin keksiä, hän sätti peilikuvaansa.
Viimein
Elsa seisoi arkana olohuoneen oviaukossa.
-
Tuletko jo nukkumaan? hän kysyi hiljaa.
Osmo
nousi heti ja sulki television. Hiljaisuus paisui ja täytti lämpimän huoneen. He katsoivat toisiaan silmiin,
yhtä syntiset.
Makuuhuoneessa
Elsa käpertyi peiton alle Osmon viereen. Elsan
mielestä oli siunattu asia, ettei Osmo koskaan sanonut mitään
mihinkään.
Tyttö latoi voiderasioita hyllyyn kuin halkoja
pinoon. Silja huokasi raskaasti kassakoneen takana.
-
Sinä se et koskaan rusketu, vaikka käyt etelässä usein. Se on tuo punatukkaisen iho
sellainen, tyttö puheli Siljalle eikä
kuullut, kun oven kello kilahti.
-
Taasko sinä sinne etelään, kysyi hammaslääkärin rouva ja ravisteli
sateensuojaansa. Silja hymähti. Hän antoi
tytön palvella rouvaa eikä jaksanut kuunnella heidän puheitaan.
Hammaslääkärin rouva päätti
ostaa taas sinistä luomiväriä. Lisäksi
hän tahtoi vielä deodorantin.
Sitä
valitessa hän ehti kysellä Siljalta:
- Yksinkö sinä menet Teneriffalle?
-
Ismo matkustaa aina vain Lappiin, Silja selitti. Hän varoi, ettei äänestä kuuluisi kyllästyminen niin rouvaan kuin aviomieheenkin.
-
Naiset ovat kuulemma kamalia, kun pääsevät yksin ulkomaille. He jahtaavat siellä miehiä ja tanssivat humalassa pöydillä,
rouva selitti.
Rouvan silmät kiiluivat. Silja naurahti ja nielaisi
kuuluvasti. Rouva hihitti räävittömästi. Vihreä, pörröinen lierihattu tärisi. Tyttökin virnuili. Eivät he voi tietää mitään, Silja rauhoitti
itseään. Kukaan ei tiedä.
Koko
päivän hän opetti tyttöä. Kauhistutti
jättää kauppa tytön vastuulle, mutta oli taas aivan pakko päästä
hetkeksi pois kaikesta. Tauko pari kertaa vuodessa auttoi kummasti. Tällainen järjestely sopi hänelle ja Ismolle, eikä juoruja syntynyt. Lapsetkin kannustivat
aina lähtemään matkalle ja käskivät ottaa rennosti.
Tietäisivätpä vain, kuinka rennosti äiti osasi ottaa.
Kun
kauppa oli suljettu ja tyttö lähtenyt, Silja
etsi hyllystä virkistävän kasvonaamion ja turvotusta poistavat tipat. Ne hän ottaisi mukaan. Silja
lukitsi rahalippaan kaappiin ja sammutti valot. Huomenna helpottaa, hän
ajatteli, kun käveli marraskuun hyytävässä tihkusateessa pimeälle parkkipaikalle. Auto oli
kylmä kuin maakellari.
Aamulla
Silja jätti perheensä nukkumaan. Maassa oli ohut kerros märkää lunta. Laukku oli kevyt kantaa mäkeä alas. Uusi housupuku kahisi pitkän takin alla. Puku oli rypistymätön ja sopiva lentokoneeseen. Siihen, johon hän ei nytkään nousisi.
Silja
kääntyi oikealle ja käveli pari sataa metriä.
Siinä se oli, Siljan Teneriffa, tai mikä milloinkin. Oikeasti se oli
ravintola, jonka alakerrassa oli äänieristetty huone.
Kirsi,
paras ystävä, oli vastassa ovella, kuten oli sovittu. He halasivat
nopeasti. Kirsi päästi Siljan
sisään.
-
Viikon päästä torstaina? Kirsi kysyi. Silja nyökkäsi
ja kiitti.
Silja
oli yksin ikkunattomassa, matalassa huoneessa.
Hän
vaihtoi vaatteet ilman kiirettä. Huoneen
nurkassa hurisi hiljaa jääkaappi.
Silja
avasi jääkaapin oven, joka oli raskas
viinipullojen painosta. Koskenkorvapullon kirkas pinta hikoili hyllyllä. Olutpullot seisoivat rivissä kuin ruskettuneet, kypäräpäiset sotilaat. Silja nauroi ääneen. Hän
suhautti ensimmäisen pullon auki.
Matka
saattoi alkaa.
|
|
| © Демьянов А.Л. Использование материалов с этого сайта допускается только с разрешения автора. |
||